Alphense Jaarmarkt Estafette 2009

De jaarmarkt in Alphen. Elke derde woensdag in september is het feest hier. Kermis en veel gezelligheid in “het dorp” zoals het centrum van Alphen wordt genoemd. De avond ervoor de traditionele gondeltocht met verlichte boten over de Oude Rijn. Iets wat ik sinds ik in Alphen woon nooit mee kan maken. Normaal gesproken werk ik op deze dagen altijd tot ‘s avonds laat ivm de jaarlijkse najaars-dealershow bij JVC. Zo wist ik ook niet van het bestaan van de Jaarmarkt Estafette die nu al voor de 30e (!) keer wordt gehouden met ong. 200 teams van 5 deelnemers.

Maar deze keer had ik geluk. Door een aanpassing van de showdata heb ik voor het eerst, in 22 jaar, de dinsdag en de woensdagavond helemaal vrij. Het was nog even een strijd thuis of ik nu mee zou gaan naar de gondeltocht met vrouw en kids of naar de estafetteloop van AAV’36. Toen Miranda vroeg hoeveel kilometer ik ging lopen en ze “één” hoorde keek ze mij alleen maar verbaasd aan 🙂 … afijn, na het werk, snel haar huis gegaan, gegeten en richting “het dorp” gefietst want om 19:00 was het verzamelen op het Rijnplein.

Onderweg haalde ik een dame op de fiets in, met driekwart hardlooptight en Asics aan haar voeten. Kon het niet laten om te vragen of ze ook de estafette ging lopen en ze bleek ook nog AAV’36 lid te zijn. “Hee, dat is leuk, ik loop ook voor AAV” zei ik maar ze herkende mij niet.. niet zo gek, ben pas 4 x op de club geweest. In centrum vele AAV’ers waar van ik de gezichten steeds beter ga herkennen maar de namen.. oefff.. dat is nog steeds moeilijk.

20090915-rijnplein.jpg
Lopers verzamelen zich op het Rijnplein

Nog even met de clubleden inlopen en dan richting start. Ik had gekozen om als 3e te starten (van de 5) zodat ik even kon kijken hoe het allemaal ging in het wisselvak. Even na half 8 vertrok onze eerste man voor een rondje van 1KM door het centrum van Alphen en niet veel later mocht ik het stokje van nr. 2 overnemen… hoe zou het gaan? Vorige week was ik nog heel diep gegaan op de marathon en de afgelopen dagen niet meer dan 12km gelopen.. nou ja, tegen alle adviezen van coach Rob toch maar knallen en met een noodvaart het centrum door…
Man, wat kan je kapot gaan op 1000 meter. Haalde hier en daar nog wat lopers in en gaf zo snel mogelijk het stokje weer door aan nr. 4. Team 1 van AAV kwam als eerste binnen en onze laatste loper van team 2 werd in de laatste meters nog ingehaald door een snelle man… zouden we nog een prijsje hebben??

Uithijgend van de loop even nakletsen met de clubleden. Een blik op de Garmin leerde dat ik deze 1000 meter in 3:13min/km had gelopen, ofwel 18,6km/u gemiddeld. Niet gek na een ‘diepe’ marathon. Zie ook GarminConnect voor de data/route. (Route was iets langer, heb pas na ong. 40 meter mijn garmin gestart)

Zo rond 20:00 uur kwam de prijsuitreiking voor de jeugd, waar ook twee AAV’36 teams in de prijzen vielen, en de damesteams. Daarna volgende de sportclubs. En jawel! AAV’36 team 1 (Karel, Cor, Dolf, Leon en Peter) pakte de 1e plek en team 2 (Peter, Alwin, RR, Frank en Marc) gingen met de beker voor de 3e plek er vandoor. Helemaal super! De Triatleten van de tweede plek pakken we volgend jaar wel!

20090915-aav36-team2.jpg
3e plek voor het tweede team van AAV’36

Een leuke estafette-loop door mijn home-town. Ik hoop dat ik er volgend jaar weer bij kan zijn!

ps: ik hoop dat ik alle namen goed heb genoteerd vanaf de teamindelingslijst