130e Zegerplasloop 10KM – Eindelijk weer een PR

Na 8 maanden haaswerk, funruns en bescheiden tempo’s was het vandaag D-Day! Nu wilde ik wel eens weten of mijn knie weer hersteld is en of ik nog steeds kon knallen. Eigenlijk is er de afgelopen maanden weinig op echt tempo gewerkt. Eén keer per weer deed ik mijn intervallen, soms bij AAV en soms via de schema’s van Rob. Niet echt een goede basis voor een snelle 10KM tijdens de 130e Zegerplasloop van mijn club, AAV36.

De voorbereiding begon donderdagavond. Toen ik twitterde dat ik een beetje ‘los wilde lopen’ kreeg ik al gelijk een SMS van de man die niet op twitter zit maar wel alles leest: Frank, aka FrankRoadRunner.tk. Frank, de enige man in een straal van 25KM die ik tot mijn vriendenclub kan/mag rekenen en die (flink) sneller is dan mijn persoontje, wilde wel even meelopen… pfff.. dat wordt niet loslopen.. dat wordt doorlopen. Een ‘stukje’ van 10KM, voor de helft langs het parcours van de Zegerplasloop om even te wennen aan de wedstrijd van vandaag. Terug in 48min, 12,5km/u… kan mij niet voorstellen dat ik twee dagen later naar de 16km/u moet.. pfff… Vandaag was ik toch wel een beetje zenuwachtig… gaat het allemaal wel lukken, hoe houdt mijn knie het vandaag, kan ik wel dat tempo volhouden? En de haas van de afgelopen maanden zou nu zelf gehaasd worden door Frank… dat wordt dus doorbikkelen!

Kees kwam vandaag helemaal uit IJsselmuiden om even de 15KM te lopen. Leuk! Dat zou een VIP behandeling worden. En na half één was hij bij mij en ik nam ‘m hem mee naar het AAV36 clubgebouw. Daar kennis gemaakt met tweep Marinka uit Alphen die de 5KM zou gaan lopen. Altijd leuk om nieuwe tweeps te ontmoeten maar ook leuk om oude bekenden te zien. Zo stond opeens Snakemaster voor mijn neus. Zijn vriendin zou vandaag haar eerste hardloopwedstrijd lopen! Net als Kees waren zij ook op zoek naar een leuke loop en waren daarvoor vanuit Lansingerland naar Alphen afgereisd. Niet veel later kwam Haas Frank en zelfs Roparunmaatje Rafael binnen. Ik zeg foto!

RR, Kees de Loper, Rafael en FrankRoadRunner, klaar voor de diverse afstanden

Tot vlak voor de start wist Frank nog niet wat hij zou gaan lopen maar zijn aanwezige buurman ‘dobbelde’ voor 20KM (die afstand had ik ook al verwacht), Rafael zou ook de 20 doen, Kees de 15 en ik dus de 10. Nog even dollen in het startvak en toen: 13:55 uur! Knal! Frank en ik liepen in een treintje, haalde de eerste mannen in en liepen toen samen vooraan van de 10,15 en 20km lopers. Gewenste tempo: 3:45min/km ofwel 16km/u. Bij de eerste bocht kwam Sjaak vd Linden uit Rotterdam (zo bleek later uit de uitslagen) bij ons lopen en vroeg was ons plan was. Hij wilde blijkbaar harder en ging er vandoor (en zou op 36:00 eindingen). Frank en ik lieten hem gaan en trokken ons eigen plan. Het tempo lag hoog in de eerste kilometer (3:37), Frank wilde blijkbaar wat marge opbouwen. Een poging om hem rustiger te laten lopen door ‘m bijna onderuit te schoppen werkte hij goed weg 🙂

Eerst het rondje langs de sportvelden, daarna het echte rondje rond de Zegerplas. Het tempo lag goed, stabiel. Frank gaf regelmatig aan hoe we liepen. Bizar om nu de dingen te zien en te horen die ik normaal als haasje roep en aangeef. “Gaat goed”, “Loop door”, “bocht ruim” “links lopen”… Ik hield mijn mond dicht, sterker nog, ik wilde niet praten. Met een hartslag van 180 bpm wil ik zoveel mogelijk energie sparen. Frank zat ondertussen te dollen met toeschouwers waarop ik zei: “Doe ff normaal” .. die man loopt zoooo makkelijk. De eerste 5KM gingen goed en ik kwam door 18:53, gemiddeld tempo 3:43. Nu proberen vast te houden maar dat wordt moeilijk. Frank greep op mijn aanwijzing een beker water op 6KM en ik maakte even mijn mond nat. 7KM…. pfff.. het gaat gewoon niet meer.. vloeken tegen Frank die stoïcijns het tempo van 3:45 aanhield…. pfff… Ik scheen inmiddels al een rode kop te hebben… nu werd het echt zwaar maar ik wilde niet opgeven. 8KM, langs de plas, achter Frank’s ‘brede’ rug probeerde ik hem bij te houden. Nog 1500 meter… Mijn AAV training Ruud van Maurik, die al op diverse punten stond haakte aan op zijn fiets en reed mee. Wat een service: snelle haas en toptrainer bij mij in de buurt. Inmiddels begon alles pijn te doen. Mijn onderrug voelde ook niet lekker.. misschien toch een beetje verkrampte houding…. nog 1KM.. “Kom op, haak aan” riep mijn haas. Ik gaf gas en liep met hem mee… AAV36 krijg ik in zicht.. nu alleen nog een rondje over de baan.

Dik PR op de 10KM ... en dat na zo weinig echt tempowerk

Een blik op de klok, die 37:30 zit er niet in maar wel een PR. Ik bedankt Frank die nog zo’n rondje ging lopen en ik liep mijn laatste meters op de finish af en drukte daar op mijn Garmin: 37:37 , 13 seconden van mijn oude PR af, ook hier gelopen!! Ik kon even instorten nu maar mijn clubmaatjes riepen dat ik moest op staan hihi.. snel even mijn jack aan en bijkletsen. Wow, wat was ik blij hiermee!! Nu was het wachten op de rest. Eerst Kees, die de 1e plek pakte op de 15KM (1:04:22)

Kees finisht als 1e op de 15KM

Daarna volgende Haas Frank als 1e op de 20KM (1:16:44) en Rafael als 3e op de 20KM (1:27:44)…. een echte prijzenregen bij de Zegerplasloop. Nog even snel een foto van de Treffies, daarna douchen en prijsjes innen. Een grote zak kruidnoten… mijn kids ook weer blij. Afscheid genomen van Marinka, die ook een PR liep op haar 5KM en met Kees naar huize RR voor de nazit met soep en stokbrood. ‘s Avonds nog even nakletsen bij een etentje van alle Treffies in Rotterdam. Een mooie afsluiting van een geweldig dag! Allemaal dank voor de gezelligheid en natuurlijk Frank: dank voor je superhaaswerk!!! Zonder jouw hulp was net niet gelukt!!

Data: 10KM, 37:37 minuten, 3:45min/km, 16,0km/u, gemiddelde hartslag 180 bpm

Meer foto’s in mijn Flickr-album

1e, 3e en 2e .. niet slecht voor de Treffies!!