Oranjeloop Ter Aar met dankbaar haaswerk

De Oranjeloop in Ter Aar

Vorig jaar kwam ik er bij toeval achter dat er een leuke loop is in Ter Aar: de Oranjeloop. Helaas was ik toen een paar dagen te laat en nam mij voor om die 5 of 10KM in 2010 te doen. De hele oranjeloop was ik allang weer vergeten totdat clubmaatje Deborah mij een aantal weken geleden tipte over haar “hometown-run”. Top!! En omdat ik even geen wedstrijden op topsnelheid mag lopen vroeg ik of ze het leuk zou vinden als ik haar zou hazen. Dat zag ze wel zitten.

Zo vertrok ik even voor 19:00 uur richting het dorpje onder de rook van Alphen aan den Rijn. Bij de feesttent zag AAV’er Léon mij al aankomen en zei: “ik heb hier je startnummer” …huh? maar wie heeft mijn inschrijving geregeld en betaald dan? Dat had Deborah al gedaan. Super! Samen met Alwin, (ook een AAV’er) en Léon liepen we een beetje in door de starten van Ter Aar waarbij de dame in ons gezelschap even een privétour gaf over alle bijzonderheden.

Altijd leuk om in je eigen plaatsje te lopen want bij het inlopen werd Deborah al overal herkend. Bijna half 8. De 5KM lopers waren net vertrokken en nu was het de beurt aan de 10KM lopers (de langste afstand). Lekker voorin het vak nam ik het gewenste tempo door met mijn clubmaatje. Ze wilde graag 4:20min/km proberen te lopen… maar als ik sneller wilde moest ik vooral gaan en niet bij haar blijven… nee, Deb, een haas blijft altijd bij je, ook al kun je het niet meer bijhouden en het is juist voor mij een goede rem om niet te snel te gaan. Het was voor mij ook wel spannend want ik de laatste keer dat ik bij een wedstrijd onder de 5:00min/km liep was tijdens de 20 van Alphen.

Gadegeslagen door haar ouders en tante ging ik met Deborah op pad. De eerste kilometer ging iets te snel maar daarna liepen we redelijk vlak. Het was nog best warm en ik merkte aan haar ademhaling dat 4:20 eigenlijk iets te hoog gegrepen was vandaag. De eerste dame ging ons na 1,5KM voorbij maar de derde, die zou ons niet voorbij komen! Over het Landlustpad langs het water hield ik haar uit de wind en zat maar te trekken aan het ‘onzichtbare’ touw tussen ons. Op diverse punten stond onze trainer Ruud ons aan te moedigen. Helemaal geweldig dat hij zo vaak erbij is. Na 5KM kwam er een heuveltje aan en daar kreeg mijn clubmaatje een dipje en ik een vlieg in mijn oog… niet best voor het tempo maar gelukkig stonden er weer bekenden langs de kant om ons aan te moedigen.

Blogger en AAV’er Kees en zelfs de snelste politieman van Alphen, Frank namen foto’s. Leuk dat jullie erbij waren mannen! Op het Windepad, het fietspad naar Alphen a/d Rijn zat een draaipunt op 7KM en daarna volgende de laatste 3KM terug naar Ter Aar. Deborah had het zwaar maar ik probeerde haar mee te krijgen naar een mooie eindtijd. Regelmatig vertelde ik haar dat de 2e plek niet meer door ons zou worden opgegeven, zeker niet toen wij de 3e dame tegemoet liepen die nog op weg was naar het keerpunt. Tussen 8 en 9KM zat de snelle AAV dame er doorheen, een rondje van 4:44min/km, de langzaamste van die avond maar na wat opbeurende woorden ging ze weer. Zeker toen we de finish in beeld kregen. “Kom op Deborah, alles eruit persen, geef wat je nog hebt!!” Geweldig om te zien hoe ze richting de eindstreep vloog en ik drukte mijn garmin uit op 44:06, geen PR voor haar maar wel een TOP tijd en… 2e dame!

Snelle AAV dame met RR-haas

Bij de finish, behalve een knuffel en de dank van Deborah, een flesje sportdrank, een plantje en sportsokken in de juiste maat. Leuke kado’tjes! Even snel een droog shirt aan en een jack voor Deborah gehaald en dan natuurlijk de foto. Had haar al gewaarschuwd dat dat niet te vermijden zou zijn als ze mij als haas zou nemen 🙂 Even nakletsen met vele bekenden waaronder een aantal AAV’ers en ook kwam de blogger met wel een hele mooi weblognaam, RonaldRunner, naar ons toe. Ook hij had foto’s gemaakt onderweg. Super! Daarna volgde de prijsuitreiking en kon mijn clubmaatje haar beker, bloemen en enveloppe met inhoud in ontvangst nemen.

Mooie prestatie in Deborah's hometown

Ik had de 2e dame nog een drankje beloofd maar in de feesttent was het nog helemaal leeg dus stelde Deborah voor om bij haar ouders wat te gaan drinken. Even bijkletsen onder het genot van een kop thee en een oranje tompouse. Het was een hele leuke avond!! Dank voor de gezelligheid Deborah en ik vond het super om je naar de 2e plek te mogen hazen. Zelfs mijn knie was tevreden 🙂 Ik zie je snel weer!!

Data: 10KM, 44:06, gemiddeld tempo: 4:29min/km, 13,4km/u Zie ook de GarminData

Hazen op het Windepad Nee, je moet haar hebben 🙂 Op naar de 2e plek Deze kant aub Pas op voor wildrooster

Foto’s met dank aan Brigadier/Runner Frank, Kees en RonaldRunner

Op naar de volgende haasklus: 8 mei, tijdens de Kaaienloop, 10KM met Kitty