Halve Marathon Nieuwkoop 2013

Vandaag een mooie test voor de Eindhoven marathon. De halve marathon van Nieuwkoop moest ik van coach Rob lopen op marathontempo (4:15min/km) alvorens eerst 30min in te lopen. Ok Rob, als je dat wil doen we dat! Eind van de ochtend naar Nieuwkoop gereden waar ik vorig jaar de 10km heb gedaan. Deze halve was, ondanks dat Nieuwkoop maar 15 minuten rijden is, helemaal nieuw voor mij. In Nieuwkoop werd ik al snel herkend door Peter, de organisator en hoofdsponsor van deze loop. Bij de inschrijftafels een hoop AAV36 maatjes gezien zoals Henk, Sandra, Rosan, Frank, Pascalle, Judith, Erica, Elsbeth en Alwin.

Het wachten was nu op de klok van 12:45 uur zodat ik met mijn inlooprondje kon beginnen.. nou ja, rondje, 2,5KM weglopen en dan weer omkeren, de start voorbij en nog een beetje heen en weer lopen totdat het 13:15 uur was. Ik ging in het startvak staan en wachtte op de laatste minuut. Een hardloper in het zwart stond vlak voor mij nog wat water te drinken… mmm, ik had inmiddels ook wel zin in een bekertje water maar moest nog even wachten tot de eerste drankpost.

De finish in Nieuwkoop

De snelle mannen zoals Alwin en Sander van AAV36 gingen ervandoor en ik probeerde, in mijn @loopmaatjesshirt, gelijk vast te houden aan 4:15min/km. Eerst een rondje door het dorp en daarna opnieuw door het start/finishgebied en op naar de plassen, waaronder de Noordeinderplas. Na 2km liepen er een paar mannen die ongeveer hetzelfde tempo hadden, ik sloot aan en plots vormde zich een soort kopgroepje van twee man: de man in het zwart van het startvak en mijn persoontje. Ik raakte in gesprek met Erik, een snelle loper, begin 30, die duidelijk makkelijk liep. Hij vertelde dat hij in training is voor zijn eerste marathon, Berlijn en zijn snelste tijd op de halve 1:20 is. Inderdaad een rappe man maar we hadden beiden een gemiddeld tempo van 4:15 in gedachten vandaag en besloten we dus samen verder te lopen.

De mannen achterons waren na 4KM wat afgezakt en wij gingen naar Woerdense Verlaat. Dit stuk kende ik nog van mijn duurloop vanuit Kamerik, leuk om weer even terug te zien. In het stiltegebied na 8,5KM zei ik tegen Erik dat we nu even onze mond moesten houden 🙂 maar hier ging het vol tegen de wind in dus wisselden we regelmatig de kop af. Het 10KM punt kwamen we door in 42 hoog en niet veel later liepen we langs het startpunt van de 10KM wedstrijd. Nu rechtsaf door de kronkelweg van de Meije. Mijn Garmin gaf hier de geest, ik had niet gekeken naar mijn batterijcapaciteit gisteren.. beetje dom. Gelukkig liep ik met Erik en kon hij ons tempo in de gaten houden op zijn Polar met GPS. Ik vertelde dat we het “Potlood” in de gaten moesten houden, bij deze bijzondere watertoren draai je van de Meije af en loop je rechtdoor/over de Noordeindeplas maar door het gekronkel van de weg zagen we de toren niet.. dan nog maar even doorlopen.

De laatste kilometers over het Meijepad – Foto: Fotonieuwkoop

We liepen lekker constant en na 15km zaten we op 4:14 gemiddeld. Nog even en dan zijn we bij de toren en kunnen we de laatste 5 lopen. Ik zei tegen Erik dat we daar eindelijk van de tegenwind af waren maar helaas… over het smalle Meijepad hadden we flinke wind in de zij. Hier haalde ik nog wat lopers in, zo goed en zo kwaad als het paste en Erik kwam achter mij aan. De laatste 2KM hadden we wind in de rug, Erik ging los en toen ik vroeg wat wij liepen: “3:55min/km” mmmm, dat vond ik wat te snel voor vandaag, doel was immers 1:30 op de klok. Ik liet Erik lopen die nog drie lopers voorbij ging. In het centrum van Nieuwkoop liep ik nog even een stukje verkeerd. Ondanks dat ik wel wist dat ik het fietspad moest volgen ging ik achter een andere loper aan die rechts van het fietspad liep, langs de winkels. Qua afstand maakte dat niets uit maar nu miste ik wel mijn AAV36 maatjes langs de kant.. alweer een beetje dom RR!

Bij de finish stond Frankroadrunner die mij toezwaaide met een bos bloemen in zijn handen, da’s is mooi, mijn Alphense loopmaatje in de prijzen! Ik keek naar de klok, 1:28 hoog, (1:28:48 zou later uit de uitslagen blijken) een prima training voor Eindhoven. Erik stond al op mij te wachten en samen namen we wat te drinken en stukjes banaan. Even de wedstrijd nabeschouwen en daarna namen we afscheid. Veel succes en plezier in Berlijn Erik!

Terug naar de auto, wat droog spul aan, mijn tijd bekend maken via de telefoon en even terug het dorp in. Een broodje hamburger had ik wel verdiend 🙂
Het was een mooie dag in Nieuwkoop!

Een uurtje Garmindata, daarna was hij leeg..