10KM knallen in Nieuwkoop

Een klein maandje voor de marathon van Zwolle wilde ik nog een snelle wedstrijd lopen. In overleg met coach Rob zou ik een snelle 10 of 15KM moeten gaan lopen. De keuze was in eerste instantie gevallen op de 15KM Saunabrunchloop in Naaldwijk maar met dat complete pakket van lopen, bruchen en sauna zou het wel weer een lange dag worden. Die doen we de volgende keer lekker Waar doe je dan een snelle, korte wedstrijd zodat ik ook weer snel thuis kon zijn?

Organisator Peter de Jong reageerde op twitter al: “iedereen loopt zondag in Nieuwkoop” tja.. dan ga ik ook maar eens even kijken bij de Halve Marathon van Nieuwkoop waar je ook 10 en 5KM kunt lopen. Deze keer met een vernieuwd parcours op de 10KM, dat klinkt goed. Zo gezegd, zo gedaan: Zondag ‘afgereisd’ naar Nieuwkoop (10min rijden vanaf Alphen) en mij daar aangemeld voor de 10KM. Al snel werd het een ontmoeting met vele AAV36’er. Onze snelle Nathalie (die zou gaan genieten en niet op haar tandvlees zou gaan lopen… ja ja 🙂 Frank, Henk, Arnold en ook Ceriel met zijn drie “Running Angels”. Ook Ingrid was van de partij maar zou vandaag niet lopen maar wel mooie plaatjes schieten.

AAV36 - RoadRunners1 Henk en Frank (op de rug gezien) nemen nog even de tactiek door

Even bijkletsen met de organisator, snel nog even hallo gezegd tegen John en Mrs. Hardlopendeboer. John zou vandaag zijn clubmaatje gaan hazen. Daarna op naar de bus. De snelste loper van RoadRunners1, Sander, stapte ook in. Podiumplekje voor onze groep is daarmee verzekerd 🙂 De bus reed, volgeladen met hardlopers, richting de andere kant van de Nieuwkoopse plassen. Daar, op de kruising van de Meije en de Oude Meije stapten we uit en konden ons gaan voorbereiden op de loop. Samen met Nathalie, Frank en Henk liepen we een stuk in en daarna was het verzamelen net voor het 11KM punt van de halve marathon. De start van de 10KM zou gelijk zijn met de HM (die in Nieuwkoop zelf startte) dus met de telefoon in de hand werden we om 13:15 weggeschoten.

Ik had al gezien dat er snelle mannen vooraan stonden. Andy, ook zo’n snelle, deed het nog wat rustig aan ivm zijn achillespeesblessure maar zo bleven er nog 7 voor mij over. Nathalie zat vlak achter mij, samen met Frank. Nathalie schatte ik bij de start al in voor de 1e plek. En zo gingen we op pad… Mijn PR van 37:37 verbeteren zat vandaag niet in, te veel wind en te warm maar een 38:30 zou toch moeten lukken? Met 3:45 liep ik achter de 7 anderen aan. Al snel vormde zich een groepje van drie, waaronder Sander die van de rest wegliepen. Daar achter één man alleen gevolgd door drie man en 50 meter daarachter ik. Langzaam probeerde ik in te lopen op de 7e man maar als we hetzelfde tempo lopen gaat ‘m dat niet worden natuurlijk.

Het was pittig…. bij het lopen goed opletten want er was ook nog een klein beetje verkeer op de route, wat fietsers en hier een daar een verdwaalde auto. Na 4KM kon ik het tempo onder de 4:00min/km al niet meer vasthouden. Ik kreeg het warm en mijn benen wilde gewoon niet sneller.. Na 5,5KM liepen we over een smal pad, dwars door de Nieuwkoopse plassen (Het Meijepad) met nog een leuke klim (brug) erin. De kilometertempo’s schommelden zo rond de 4:02 en 4:04 en ik zag mijn gemiddelde tijd alleen maar omhoog gaan… ik wilde onder de 40 min lopen anders zou ik helemaal niet happy zijn. De laatste 2KM waren over de dijk naar Nieuwkoop, wind mee dus geen verkoeling meer en echt harder ging ik ook niet meer nu er geen tegenwind meer was.

De laatste 300 meter - Foto: Ingrid Schouten

De 9e kilometer, 4:06 pffff.. het gaat gewoon niet meer. De laatste kilometer, nog even alles wat ik nog had (praktisch niets dus…) bijzetten. In de verte zie ik Ingrid met haar camera klaar staan en weet dat de finish om de hoek is.

De laatste meter, ik druk mijn Garmin uit op 39:08 en finish, zoals verwacht, als 8e … met, gezien de omstandigheden, nog een redelijke tijd. Ik loop door naar de waterbak, drink een beker leeg en hoor de speaker roepen dat Nathalie eraan komt. Met een nieuwe beker water ga ik op haar af. Ze is inderdaad als eerste vrouw binnen en heeft onder de 40 minuten gelopen, wat een kanjer. Vlak erachter volgt Frank die Nathalie tot ongeveer de helft als privé-haas heeft gehad. 2 minuten later volgt Henk die het heel zwaar heeft gehad onderweg. Het parcours was echt schitterend maar als je geen warm weer loper bent, zoals ik, valt het niet mee…

Op naar de finish in Nieuwkoop - Foto: Ingrid Schouten

Misschien toch nog de marathon van Chaugey in mijn benen? Echt tevreden was ik bij de finish niet met mij resultaat maar dat is inmiddels al over 🙂 … snel maar even wat droogs aandoen, hier en daar nog een beetje kletsen maar daarna ben ik weer snel op huis aan gegaan. Al met al was het een mooie loop, zeker voor herhaling vatbaar en ach, die snelle tijden, die komen wel weer 🙂