Estafetteloop 15KM samen met Nesrine in team NesRRun

Hemelvaartsdag 2014, voor de tweede keer werd De Loop van Leidsche Rijn georganiseerd. Compleet met Romeinse ridders was het Maximapark in Vleuten omgetoverd in een mooi hardloopgebied en ook dit jaar was er de estafette wedstrijd georganiseerd door @Loopmaatjes. Nesrine, eind februari bevallen van een mooie dochter en alweer druk aan het lopen had sinds haar bevalling nog geen tempo-wedstrijden gelopen, net als ik. Mijn laatste snelle loop was een 10KM in januari maar daarna weinig écht hard gelopen.

Vlak na de start, concentratie ten top - Foto: Merit

Vlak na de start, concentratie ten top – Foto: Merit

Nesrine vroeg aan mij of ik met haar de 15KM estafette wilden lopen: team NesRRun. Ik de eerste 7,5KM en zij de laatste. Een mooie test voor ons beiden. Eerst met Merit op bezoek bij Nesrine en Robert om naar Baby G te kijken en te dollen met Peuter D. Daarna richting estafette verzamelplek in het Maximapark waar Nesrine en ik het wisselen gingen oefenen. Bij de estafette geen stokje maar een soort hesje wat loper 1 aan loper 2 moet overdragen in het wisselvak op 7,5KM.

Het oefenenen ging goed ook bij de geplande snelheid van 15km/u dus op naar het startvak voor mij. Nesrine liep ondertussen binnendoor naar het wisselvak. In het startvak even kletsen met Falco die iets sneller dan 4:00min/km wilde gaan lopen en ondertussen viel mijn oog op een hesje van één van de hazen “Special Rabbit – 4:00min/km”. Het was niemand minder dan Marcel Uppelschoten, een snelle hardloper (goed voor marathons rond de 2:30u) die ik ook persoonlijk ken. Een goede haas om bij te blijven.

Nog een laatste kus van Merit door de hekken bij het startvak en 13:02 uur vertrokken we, de snelle Kenianen waren al rap uit het zicht verdwenen en Marcel had een behoorlijk groepje achter hem aanlopen. De eerste kilometer ging te hard, 3:43min/km wat Marcel ook toegaf en zakte daarna iets terug. De overige kilometers gingen ook iets rapper dan 4:00min/km maar ik kon het goed bijhouden. Na 5KM kreeg ik het toch een beetje warm en zaten de extra kilo’s mij toch een beetje in de weg maar hé, na de 5KM moet die laatste 2,5KM ook wel lukken. Bij de drankpost van 5KM gaf de special rabbit aan dat er je goed moest drinken, ook als je geen dorst had. Kijk, hier spreekt een ervaren haas!

De wissel, al zwevend, op 7,5KM - Foto: Nicky Broos

De wissel, al zwevend, op 7,5KM – Foto: Nicky Broos

Bij het 7KM punt wist ik dat mijn taak voor vandaag er bijna op zat. Ruim voor het 7,5KM vak trok ik, al hardlopend, mijn hesje uit en versnelde om voor Marcel uit te lopen. Nesrine stond inmiddels al helemaal gereed om weg te sprinten en ik riep naar haar “Go Nesrine, en blijf bij Marcel, de speciale haas!” Ik klokte een tijd van 28:40 op 7,33KM, 3:55 gemiddeld. Een tijd en tempo waar ik erg tevreden mee ben.
Nesrine met Marcel, 150 meter voor de finish

Via een uitlooproute van 1300 meter kwam je weer terug bij start en finish en die hobbelde ik dan ook lekker om op zoek te gaan naar Merit en daarna Nesrine op te wachten. Robert had met Peuter D een plekje vlak bij de finish gevonden en ik liep, na de felicitaties van mijn lief met haar een stukje terug langs het parcours om Nesrine 150 meter voor de finish toe te juichen. Na alle snelle lopers (m/v) kwam de eerste estafette loper er aan en ik hoopte dat Nesrine de tweede plek in de estafette kon vasthouden. De minuten klikte weg, bijna 14:00 uur.. nu moest Nesrine toch wel bijna komen… en ja, daar zag ik het gele hesje van de haas en die had nog 1 loper bij hem: Nesrine! “Goooooooo Nesrine, je hebt de tweede plek!!” riep ik haar toe. Snel richting de finish gesprint om haar daar te feliciteren.

Met coach Rob Veer

Special Rabbit Marcel

Team NesRRun heeft inderdaad de tweede plek gepakt! Nesrine liep 31:17 over 7,67KM wat een totaaltijd opleverde van 59:57 – Super! Coach Rob Veer die de elite lopers naar Utrecht had gehaald kwam on ook nog even felciteren en natuurlijk wilden wij ook nog even op de foto van Marcel, de haas. We bedankten hem voor zijn support en daarna was het wachten op de prijsuitreiking.

Een beker en mooie bloemen maar aangezien ik nog geen prijzenkast heb ik mijn nieuwe huis ging de beker naar Nesrine 🙂
Het was een leuke maar beetje frisse Hemelvaartsdag. Voor Nesrine en mij was deze loop in ieder geval een goede test dan we weer op de weg terug zijn. Falco zei ook in het startvak dat hij het leuk zou vinden als ik weer wat tempowerk zou gaan doen want “je bent zo’n goede hardloper” … zo’n opmerking en dan ook nog de tweede plek pakken met een snelle dame. Mijn dag kon niet meer stuk. Nu op naar de Marathon in Sneek!!

Op het podium! - Foto: Nicky Broos

Op het podium! – Foto: Nicky Broos