RR haast RR bij de Halve van Den Helder

Wat er zaterdag gebeurd is in mijn hometown hoef ik niet uit te leggen en velen weten al dat mijn vader gisteren is opgenomen in het ziekenhuis naar een val waarbij hij zijn bovenbeen heeft gebroken. Hij is inmiddels geopereerd maar het is nu even afwachten hoe het herstel gaat. Temeer een reden om vandaag mijn zinnen te verzetten met een leuke hardloopwedstrijd.

Napoleon ontvangt de lopers in Den Helder

Plaats van handeling: Den Helder. De tweede editie van de halve van deze marineplaats. Gelukkig hoefde ik niet alleen te reizen want 10min vanaf mijn huis stapte Ina bij mij in de auto. Onderweg naar “het hoge noorden” hebben we aardig wat afgekletst en voor we het wisten reden we het Willemsoord op. Deze voormalige rijkswerf is nu ingericht als Marinemuseum. Ina moest nog even haar startnummer ophalen en daar liep ik Rinus tegen het lijf. Even omkleden en startnummer opspelden en als je met startnummer 1 loopt.. tja, dat is wel erg leuk. Reacties krijg je gegarandeerd.. en blikken: “Nou.. zo snel ziet er ook weer niet uit” hihi

RR, Ina en Rinus in Den Helder

Binnen in de hallen was het redelijk fris. Op naar buiten in het zonnetje. Daar komen we tweep RubenRent tegen, die met zijn gezin naar Den Helder was gekomen en RubenRent Senior liep ook de HM mee. Ruben vroeg of ik nog steeds voor de 1:30 zou gaan. “Yep!” en zo had ik toch een leuke haasklus. Ruben wilde vandaag zijn PR (1:31 en een beetje) verbeteren met een tijd van 1:30 uur. Goed plan. Ik wenste Ina en Rinus succes en ging een beetje inlopen met Ruben. In het startvak nog even gesproken met een dame (Anoesjka) die net terug was van haar eerste marathon (Barcelona in 3:30, heel netjes) en wilde van haar supercompensatie gebruik maken om deze halve te doen. De uitnodiging om met Ruben en mij mee te lopen vond ze wel leuk maar het zou iets te hard gaan voor haar.

Na een ongelooflijk hard kanonschot (Rotterdam: eat your heart out!) gingen we op pad. Nr. 8 en 1 gebroederlijk naast elkaar. Eerst over Willemoord en daarna Den Helder door. Het gewenste tempo van 4:14 / 4:15 hadden we al snel te pakken en hadden in principe voldoende ruimte om te lopen. Onderweg een beetje kletsen maar eigenlijk is dat verboden 🙂 Belangrijkste was het tempo in de gaten te houden.. niet te langzaam maar ook niet te snel. Het was warm onderweg en we baalde beiden dat we geen singletje aan hadden gedaan maar de wind bracht wat verkoeling. Na ongeveer 8KM en veel haakse bochten kom je in het gebied van de forten terecht. Erg mooi om te zien en leuk om doorheen te lopen. Zo hier en daar hoorde ik “Hee, RunningRonald” vanuit het publiek naar mij roepen… hihi, grappig. Hier kregen we last van de wind en ik ging voor Ruben lopen om hem uit de wind te houden en langs een groepje hardlopers te loodsen. Op 11KM, in de Coenraad Botstraat splitste de loop zich. De 21,1KM lopers gingen links en de 13,7 rechts af naar het centrum. Wij mochten nog even terug naar de vuurtoren met de wind in de rug. De route ging terug over de weg die we net hadden genomen en zo zagen we Ina en Rinus die lekker ontspannen liepen. Nico, blijkbaar een lokale bekende haalden we in terwijl we regelmatig hoorden: “Kom op Nico!” .. Nico herkende mij… en dat is dan toch ook wel weer leuk.

Nu werd het even pittig.. een klimmetje (14 meter.. maar toch…) Ruben liep goed mee, we haalden wat dronken Duitse wandelaars in en toen op voor de terugweg.
Helemaal in de kop van Noord Holland, letterlijk langs het strand moesten we terug naar Den Helder centrum. Vol de wind tegen. Tijd voor een windscherm. Ruben vlak achter mij en zo liepen we naar de ‘top’ van Noord Holland, daarna beetje buigen naar rechts. Ruben kwam nu schuin achter mij en kon het tempo goed volhouden… in tegenstelling tot 3 andere aangehaakten… met z’n tweetjes hadden we de route langs het strand goed doorstaan. Na 5KM over de Dijk konden we weer omdraaien en terug richting Willemoord. Nog een klein lusje door het dorp en nog wat lopers inhalen. Ruben liep nog steeds erg sterk en hield zich netjes in toen ik zei dat hij zijn krachten voor de laatste KM moest sparen. Eenmaal op Willemsoord ging het tempo richting de 4:00min/km en we wisten wel dat die 1:30 echt wel zou gaan lukken. Nog even een klein sprintje bij de finish en zo kwamen we binnen op 1:29:48. Een nieuw PR voor Ruben!!

RR finisht in een nieuw PR samen met haas RR - Foto: Wendy (Mrs. RubenRent)

Missie geslaagd! In meerdere opzichten: De tijd die ik wilde lopen is prima gehaald (zelfs bruto: 1:29:56) met een negatieve split (43:51 en 43:45), heel mooi haaswerk, een PR voor Ruben en mijn knie deed geen pijn na afloop zoals bij de Halve van Schoorl. Ik feliciteerde Ruben met zijn mooie prestatie en ging daarna langs het hek staan om te wachten op Ina en Rinus. Ina kwam precies om 2:00 uur richting de finish zoals ze graag wilde, een prima prestatie! Rinus hebben we helaas niet meer gezien maar die heeft lekker ontspannen gelopen, de bikkel, “even” 81KM in twee dagen!

Ina met haar snoepjes... Napoleon natuurlijk 🙂

Het was heerlijk in het zonnetje en Ina en ik stonden nog wat na te kletsen. Daarna spullen gepakt en op zoek naar de douches. Deze waren een ‘beetje’ verstopt in de sporthal van de KIM maar daardoor was het lekker rustig in de kleedkamers en waren de douches heerlijk van temperatuur. Omdat er zo goed gelopen was vandaag besloten we nog even na te genieten op een terrasje in Den Helder Centrum waarna we weer richting Zuid Holland vertrokken. Een geslaagde dag! De organisatie van de Halve van Helder was uitstekend, de verzorging onderweg was goed, publiek gezellig en een mooie omgeving. Ruben, gefeliciteerd met je PR en Ina, dank voor je gezelligheid en de volgende zal ik mijn TomTom aanzetten… maar was toch leuk om samen nog een keer het parcours te zien 🙂

Garmindata: 21,28KM, 1:29:48, 4:13min/km, 14,2km/u, 169bpm
Al mijn foto’s vind je in mijn Flickr-album