Linschotenloop 2007

Vandaag de halve marathon van Linschoten: Opdracht: een nieuw PR!
De situatie was ideaal: windstil, een graad of twee boven nul en een schitterend, snel parcours.
Mijn vorige PR op de halve was 1:34:58, gelopen op het zware parcours van Schoorl.

Linschoten is een half uurtje rijden vanaf Alphen aan den Rijn dus je zou het bijna een thuis wedstrijd kunnen noemen. In dit kleine dorp vlak bij Woerden zou het erg druk worden maar daar aangekomen viel het heel erg mee. Ik reed door richting de sporthal en kon mijn auto vlak bij parkeren. Eenmaal in de sporthal riep de eerste blogger mij, M@urice en even later kwam Aad aangelopen. De sporthal zou zich niet lang daarna vullen met vullen vele bloggers: John, Petra en Erik, RunningHans en Bjorn

Bloggers in Linschoten
Erik, RR, Petra, John en Aad en daaronder M@urice en Gert

Een half uurtje voor de start wenste ik iedereen succes en ging een beetje warmlopen. Onderweg schoot de hardlopende weerman Leen mij aan en ik zou hem later tijdens de wedstrijd opnieuw tegenkomen.

Het startvak was nog zo goed als leeg dus hop, bijna helemaal voorin gaan staan, tussen alle snelle mannen en vrouwen. Linschoten is een smal parcours dus een beetje voorin lopen kan geen kwaad…. daar was de knal en de start van een halve marathon door een schitterend winterlandschap (iemand omschreef het al als een Anton Pieck plaatje)

Het tempo was (voor mijn doen) hoog, 4:20 min/km maar het was goed te doen. Vlak na de start werd ik ingehaald en begroet door de o zo snelle Lodewijk. Door het oude dorp van Linschoten ging het over wegen langs de weilanden richting Oudewater. De wegen waren hier besneeuwd wat het lopen soms moeilijk maakte. De temperatuur was wel heerlijk, lekker fris. (Nee, toch geen short maar gewoon een dunne tight). In Oudewater liepen we lang een kanaal, een brug over en aan de overkant in tegengestelde richting terug. Ik zag RunningHans aan overkant achter mij lopen en hij had een lekker tempo, blijkbaar zette hij al de achtervolging in 🙂

Actie 337
Ergens tussen 5 en 9 KM,
Foto AV Waterweg en tipgever Running Hans

Ik haakte aan bij een snelle dame die ook zo rond de 4:20 liep en kon zelfs een beetje versnellen. De eerste drankpost sloeg ik over en probeerde mijn tempo vast te houden maar helaas kreeg ik het weer moeilijk bij 14KM, het tempo liep terug naar 4:30 en ik moest een hoop lopers achter mij voorbij laten gaan. Op 17KM bij de 2e drinkpost even rustig aan voor een beker water en een paar stukjes mandarijn. De handschoentjes gingen uit en ik kreeg weer nieuwe energie. Het tempo ging weer onder de 4:30 en ik probeerde terug te komen op 4:20… kon wel wat hulp gebruiken die laatste kilometers.. en als een engel uit de Hemel tikte RunningHans op mijn rug. “Ik kom wel achter je aan Hans!” riep ik ‘m toe en Haas Hans loodste mij langs vele lopers richting de finish. Even verderop stond Gert, die een nette 10KM had gelopen, te filmen. De laatste kilometer ging rap en Hans zei dat ik naast ‘m moest gaan lopen. Een eindsprint op de laatste 200 meter is iets wat ik nooit kan laten.

Ik drukte mijn Garmin af op 1:31:58 maar de voorlopige uitslag geeft een netto eindtijd aan van 1:32:01, een verbetering van drie minuten op mijn oude persoonlijke record!! YES!!!

Tevreden wandelde ik terug naar de sporthal en wurmde mij in een overvol kleedhok. De douches waren eerder koud dan warm maar wel verfrissend. Terug in de grote hal nog even lekker nagekletst met de vele bloggers. Eindelijk kon ik persoonlijk kennismaken met bloggers Frank en de mooie, snelle Claudia

Er is goed gelopen door de bloggers! Petra had zelfs een nieuw PR op de halve. Top! Lodewijk liep ‘m in 1:22:50, bizar snel.

Nog meer bloggers
RR, Claudia, Jos, clubgenoot van Frank, Frank zelf, Petra en M@urice

M@urice, Petra, Erik en ik liepen terug naar onze auto’s en met een goed gevoel reden we het pittoreske Linschoten uit. De A12 liep vast door een ongeluk bij Reeuwijk maar ik kon nog net bij Nieuwerburg de snelweg af en via allerlei B-wegen richting Alphen a/d Rijn. Achteraf een slimme keuze want de A12 is lang afgesloten geweest.

Linschoten: een mooie, snelle loop met een nieuw PR! De magische 1:30 grens komt steeds dichterbij! Data van deze loop: 1:32:01, gemiddeld tempo: 4:23 min/km, gemid. snelheid 13,7 km/u, gemid. hartslag 174bpm (85%HR) en 1739kcal. Rondetijden, klik <%popup(20071222-rondelinschoten.jpg|817|415|hier)%>