Leiden Marathon – de halve deze keer

Leiden Marathon, een hardloopwedstrijd die ik geen enkel jaar wil missen. Dit jaar zou het mijn 14e keer worden maar door de geboorte van ons kleine mannetje Levi op 1 april heb ik heel weinig getraind. Daarom deze keer maar verstandig gekozen om de halve marathon te gaan lopen in de sleutelstad. ‘s Ochtends mijn auto weer geparkeerd op de Haagweg en daarna het busje naar de Pieterskerk. In de kerk even gekletst met clubmaatje Herma, Marcel van De Hardloopwinkel en ‘mijn’ hardloopnestor Fred uit Den Haag.

Je tas lever je in op de Garenmarkt en onderweg daar naar toe zag ik Frank uit Roosendaal. In een ver, ver verleden heb ik hem nog gehaasd op een hete dag in Roosendaal, nu is hij meer in staat mij te hazen 🙂 Bij de Garenmarkt nog even een onderonsje met Karin en Wendy en daarna richting het startvak. Ik had AW op mijn startnummer staan, wat inhoudt dat ik helemaal in het voorste vak plaats mag nemen maar met mijn huidige conditie voelde ik mij daar niet helemaal om mijn plek. Even getwijfeld of ik toch maar naar startvak B of zo zou gaan maar uiteindelijk besloot ik te gaan kijken of ik nog bekenden zag, daar helemaal vooraan.

Startvak AW met Liselotte

Startvak AW met zwaaiend, Liselotte

Clubmaatje Liselotte (zeer rap, zou 2e eindigen op de halve) liep al warm in het vak en zei, kijkend naar mijn startnummer: “zo… toe maar, wedstrijdvak? :))” nee, ik ga wel helemaal achteraan in het vak staan 😉 – Het wachten op bekenden werd beloond: ik wist niet dat John de Boer hier de hele marathon zou gaan lopen en laat hij nou precies het tempo gaan lopen wat ik wilde op de halve (5:00 min/km) – nou ja, het tempo wat ik wilde proberen voor 21KM. Zullen we dan maar samen lopen John?

Klaar voor de start met Johnnie

Vlak voor de start werd nog 1 minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan Aad van der Luit. Van der Luit was een bekend sporter, medewerker van het Sportbedrijf, columnist en raadslid. Hij was ereburger van Leiden, drager van de erepenning van de Leidse Sport Federatie en van de gouden speld van de Taekwondo Bond Nederland. Hij stierf 71 jaar oud. Het was heel indrukwekkend hoe duizenden lopers opeens allemaal stil waren. Een mooi en warm moment!

Dank voor voor de gezelligheid Johnnie!

Daarna de start en John en ik gingen op pad. Het parcours kan ik inmiddels dromen en dat kwam goed uit want John liep hier voor de eerste keer de hele dus kon ik ‘m wat tips geven hoe het verder ging als bij 10KM onze wegen zouden scheiden. We liepen lekker in de zon, niet te warm (17 graden) door de straten van Zoeterwoude Dorp en via de polder naar de Groenendijk. Hier, langs de Rijndijk, stond mijn lief mij op te wachten, samen met ons kleine mannetje van 7 weken oud. Hij was wakker en John en ik stopten even om wat zoenen met Merit uit wisselen. Levi kreeg van mij het inmiddels bekende ‘hardloopmannetje-spons’ en daarna liepen we weer verder.

De kleine man bij zijn eerste Leiden Marathon

Achter de Rijneke boulevard lag weer het ponton van de Kon. Landmacht en hier gaf ik John een hi-five. John gaat rechtsaf voor zijn resterende 32KM door alle omliggende dorpen, ik ging linksaf richting Leidendorp. Het tempo van 5:00km kon ik tot nu toe goed vasthouden. Zou dat de komende 11KM ook goed gaan?

Live of Facebook met John - Foto: Bas van Binnendijk

Live of Facebook met John – Foto: Bas van Binnendijk

In Leiderdorp-centrum was het iets warmer maar nog steeds goed te doen. Ook het tempo van 5:00km lukte. Alleen op 16KM was ik iets langzamer met een rondetijd van 5:04, de rest ging allemaal onder de 5:00 – iets waar ik nog steeds verbaasd over ben, blijkbaar zit de vorm nog wel in mijn benen 🙂 – Na bijna 90 min hardlopen kwam ik weer uit op het parcours van de marathon. Via de Spanjaardbrug gaan de lopers Leiden in en via de singels richting het centrum. Hier ook weer veel publiek. Leiden Marathon is altijd een feestje en diverse straten zijn extra mooi versierd en overal hoor je veel muziek!

Voor het 14e jaar over de finish!

Het laatste stuk komt in zicht. Door de Morspoort Leiden Centrum weer in, over het Galgewater naar de Boommarkt (waar ik in 2013 nog zo gevallen was) en het laatste stukje over de Aalmarkt. Eerst nog even een high-five met Mr. Marathon Leiden, Tjeerd Scheffer en zwaaien naar Liselotte die al klaar stond voor haar huldiging op de 21KM. Bij de finish een dikke knuffel van Mrs. Leiden Marathon, Mok Scheffer en de felicitaties voor Levi. Echt leuk! Mijn Garmin had ik gestopt op 1:44:19 en daarmee had ik het tweede stuk sneller gelopen dan de eerste helft. Een mooie negatieve split, en dat zonder noemenswaardige trainingen! Ik was een blij man!

Mijn vaste 'medaille-dame'

Mijn vaste ‘medaille-dame’

Ik liep naar de dame die mij nu al voor het 14e jaar mijn medailles heeft omgehangen en zei tegen haar, tot volgend jaar! In het uitloopvak nog even na staan kletsen en daarna naar de Garenmarkt en in een van de mobiele douchekabines gesprongen. Weer opgefrist kwam ik naar buiten en zag daar Liselotte met haar bloemen en beker. Leuk om haar nog even te feliciteren en daarna snel naar mijn lief en de kleine man. Het was weer een mooie dag in Leiden! Volgend jaar weer de 42KM?!

En ook dit jaar weer een schitterende medaille !