10 Engelse Mijlen van Alphen aan den Rijn

Een druk weekend! Zaterdag stond in het teken van EHBSO, ja, met de S van sport. Veel trainers en begeleiders van AAV’36 kregen van een bij de Atletiek Unie aangesloten huisarts met de nodige ervaring op het gebied van sportblessures uitleg over de meest voorkomende sportongelukken:

Wist je bijvoorbeeld dat Nederland ongeveer 1,6 miljoen hardlopers telt. 25% hiervan is weleens geblesseerd. Qua sportblessures staat atletiek niet in de top 5 maar op nr. 15, gemeten per 1000 sporturen. Top 3 van de atletiekblessures is 1) enkel, 2) knie en 3) spieren. Het was een leerzame dag en altijd handig om even wat EHBO handelingen te herhalen… maar waarom moest docent Ernst-Jan nou weer mij als ‘proefkonijn’ kiezen… 🙂

Een vreselijk lotusslachtoffer bij EHBSO 🙂

Net voordat de EHBSO dag was beeindigd kreeg ik op mijn telefoon een aantal berichten binnen dat de 10 Engelse Mijlen van Uithoorn afgelast werd. De organisatie schreef op hun website:

De organisatie van de 10 EM van Uithoorn heeft zojuist besloten dat de wedstrijd morgen niet doorgaat. Het was een hele moeilijke beslissing. De weersvoorspellingen veranderen van uur tot uur. Uiteindelijk zien de omstandigheden er zodanig uit dat het niet verantwoord is om de loop door te laten gaan.. De sneeuw van vandaag wordt vannacht gevolgd door sneeuw, regen met kans op ijzel. De organisatie ziet door deze omstandigheden te veel risico’s voor deelnemers en vrijwilligers tijdens de loop en de heen- en terugreis naar Uithoorn. Een nieuwe datum voor de 10EM van Uithoorn wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. Wij hopen dat u begrip kunt opbrengen voor deze beslissing.

Begrijpelijk want de vooruitzichten waren nou niet echt geweldig. Aan de andere kant jammer want we zouden met 3 heren en 1 dame meedoen als het JVCKenwood Runningteam. Gelukkig wordt de wedstrijd verplaatst en mogen we binnenkort alsnog in onze mooie shirtjes aan de start in Uithoorn verschijnen.

Nadat de JVCKenwood lopers geïnformeerd waren over de afgelasting ging ik mijn training doen. Eigenlijk zou ik een rustige training moeten doen ivm de wedstrijd maar ik besloot de gemiste intervaltraining in te halen. 6 x 1000 meter op 3:50min/km met 250 meter herstel. Pittig maar met goed gevolg afgelegd.

Zondagochtend was het met recht baggerweer: regen, heel veel wind, smeltende sneeuw en zeker geen weer voor een 10EM in een snelle tijd. Wel lekker want nu kon ik even uitslapen/bijtanken. In de middag trok het wolkendek open en kwam er een zonnetje te voorschijn. De wind was echter nog niet afgenomen en ik twijfelde even wat ik zou gaan doen. Dat ik 16,1KM zou gaan lopen als alternatief voor Uithoorn had ik ‘s ochtends al verzonnen maar op welk tempo? De geplande 3:54min/km voor Uithoorn vond ik iets te gek voor een ‘training’ en zag dat ook niet zo zitten met de wind.. maar 4:10-4:15 moest toch wel te doen zijn?

Het dooit weer en met dit soort tempo’s ga ik echt niet in het lang

Tegen half 5 liep ik 900 meter in richting de Heimansweteringhaven en daarvan moet het dan maar gebeuren. 16:30 uur, een denkbeeld startschot en daar ging de enige deelnemer aan de 10 Engelse Mijlen van Alphen aan den Rijn. Richting Woubrugge nog windje mee. Na 3KM werd dat wind schuin tegen maar tot 8KM was het tempo onder de 4:10 nog te doen. Daarna via de Mattekade naar Koudekerk aan den Rijn.. pittig.. wind nu vol tegen en kilometers vielen terug naar 4:10 tot 4:15 maar na 10KM had ik weer de wind in de rug.

De 1000’tjes werden nu gedaan in 4:07 tot zelfs 3:58min/km en na 16,11KM drukte ik mijn Garmin uit op 1:06:26, 4:08min/km gemiddeld met een HF van 170. En zo werd ik eerste en laatste in de 10EM van Alphen aan den Rijn. Nu afwachten hoe de 10EM van Uithoorn binnenkort zullen gaan!