Zeeuwse Trainingsloop 2013 – Ons eerste lustrum!

In 2009 begon het allemaal rustig, met 12 lopers waaronder onze organisatrice Jacqueline, die inmiddels door iedereen al standaard Curly wordt genoemd gingen we op pad voor een rondje vanuit Middelburg naar Vlissingen en weer terug. Een jaartje later was de groep al een stuk groter gegroeid en was de echte Zeeuwse trainingsloop geboren: ruim de helft van het parcours van de Kustmarathon werd gelopen vanaf Vrouwenpolder naar Zoutelande. Dit jaar de 5e editie en dus na zwart, wit, blauw, rood was het nu tijd voor lustrum-oranje! (Klik hier voor een foto van de vorige editie’s)

Zondagochtend met Merit richting Zeeland. Op weg daarnatoe krijg je altijd een beetje vakantiegevoel: Zeeland is leuk en gezellig! Ondanks de afsluiting van de A15 bij Gorinchem kwamen we zonder veel vertraging in Zoutelande aan waar het letterlijk oranje zag van de lopers op het verzamelpunt in de Langstraat. Weer leuk om zoveel bekende maar ook nieuwe gezichten te zien! Met z’n allen liepen we om 11:00 uur richting de parkeerplaats waar de buschauffeur met oranje stropdas op ons stond te wachten.

De oranje groep klaar voor de start van de 5e Zeeuwse trainingsloop

Als een stel zenuwachtige schoolkinderen in oranje pakjes vertrokken we naar het startpunt in Vrouwenpolder waar we, toen we net uit de bus waren gestapt, een stortbui over ons heen kregen. Bikkels Frank en Sierd bleven staan terwijl de rest onder de parasols van de plaatselijke souvenirwinkel ging staan 🙂 Gelukkig was de regenbui van korte duur dus na de groepsfoto konden we op pad. 7KM strand waarvan we een behoorlijk stuk over houten planken konden lopen. Dat was fijn maar verderop, toen we door het mulle zand moesten bikkelen viel de groep behoorlijk uit elkaar. Door de harde wind die we tegen hadden, werd de afstand tussen de groepjes wel erg groot. Tijd om de boel bij elkaar te drijven. Tegen de wind in roepen is lastig dus dan maar wat versnellen om de snelle groepen terug te laten komen.

Het ‘oranje legioen’ op pad door Zeeland

Na het strand door het duingebied van Oost Kapelle en Domburg. Hier en daar al wat glooiend loopwerk maar dat is een bekend gegeven in de Kustmarathon. In Domburg richting de trappen samen met Sierd. Als twee oranje vlekken schoten we door het strandpubliek heen waarna we bovenaan de heuvel de oranje lopers zagen aankomen. Na Domburg komt er een zwaar stuk aan. Over de dijk richting Westkapelle waar we vol tegen de wind in gaan. Hier en daar stoppen we even om de groep bij elkaar te krijgen maar gelukkig draai je na Westkapelle ‘over de punt’ en ga je richting het zuidoosten en zo konden we de trappen in de duinen richting Zoutelande wat makkelijker nemen. Nadat je alle trappen en de hoog-laag stukken door de duinen hebt gehad wacht er nog een stukje strand bij Zoutelande, compleet met het ‘tussen de palen door wurmen’ maar na 23KM kwamen we allemaal voldaan aan in de Langstraat van Zoutelande. Wat was het weer een heerlijke training.

De trappen op bij Domburg

Sommige lopers moesten al weer snel vertrekken, de anderen konden even douchen bij mini-camping Boogaard en daarna schoven we aan tafel bij restaurant Het Verschil waar we lekker konden nakletsen over deze 5e editie van de Zeeuwse trainingsloop. Volgend jaar is de dresscode Paars! Dan weet je dat alvast! Tot dan en Curly, weer heel erg bedankt voor deze leuke dag!

Mijn foto’s staan in mijn Flickr-album

Het oranje lint door de stormbrekers bij Zoutelande – Foto: @fabjerennt

De data klopt niet helemaal.. had ‘m blijkbaar niet gestopt na de loop