Mijn eerste keer…. als organisator

Het heeft even geduurd maar ja, ook na een evenement moet er nog een hoop gebeuren. Eindelijk heb ik even de tijd gevonden om mijn belevenissen op digitaal papier te zetten. Mijn eerste keer als coördinator van de Businessloop van de 20 van Alphen. Tijdens de Lindingoloppet in Zweden werd ik door Rob Pauel (ProRun.nl) benaderd of ik het zag zitten om mijn te ontfermen over de zakelijke lopers in ‘mijn’ hardloopwedstrijd. Een leuke uitdaging maar ook een spannende. Het is heel iets anders dan een leuk loopje uit te zetten voor wat bevriende hardlopers.

In de wintermaanden was het hoofdzakelijk contact zoeken en lopers binnenhalen waarbij ik grote hulp had aan “Miss 20 van Alphen”, Ingeborg, de enige op het SportSpectrum die zich bijna full-time bezig houdt met dit hardloopevement, goed voor ruim 8000 deelnemers. Na de Dubai Marathon werd het allemaal drukker. De vele voorbereidingen slokte steeds meer tijd op en in de laatste 2 weken van februari ben ik ‘s avonds alleen maar bezig geweest met de 20. Zelf mijn looptrainingen moesten er af en toe aan geloven. Miranda werd inmiddels helemaal gek van mijn verhalen wat ik allemaal aan het doen was.

Een week voor de loop was ik met de hele RR familie op het SportSpectrum om te helpen met het insteken van de vele, vele startnummers. Eén van mijn stapeltjes waren de wedstrijdlopers en zo kon ik bij een aantal bekende runners een persoonlijk post-it memo’tje erbij stoppen. De zaterdag voor het evenement werd de sporthal waar de businessrunners zouden komen in gereedheid gebracht, blogger en AAV36 maatje Kees kwam spontaan helpen, thx Kees!

Laatste controle van de bekers samen met Michelle

En toen de zondag: D-day: om 8 uur waren we in de Rijnstreekhal om de laatste dingen in orde te maken, Miranda hielp mij, samen met nog 6 vrijwilligers. Zonder die vele vrijwilligers (500 man/vrouw) zou het evenement absoluut niet door kunnen gaan. Zo rond 10 uur kwamen de eerste lopers de hal binnen die daar hun eigen plekje hadden, hun tassen konden inleveren en nog even wat drinken of de spieren los te laten kneden door de verzorging van Rayer Healthcare.

Ondertussen was ik regelmatig heen en weer aan het crossen naar het stadhuis (zenuwcentrum van de loop), de muziekschool (waar een bijna 100 man van LeasePlan hun onderkomen hadden) en de Rijnstreekhal. Terwijl ik weg was hield Miranda de boel in de Rijnstreekhal in de gaten en daar was ik erg blij mee. Behalve de businessrunners kon ik ook een groot aantal blogger begroeten die hun plekje hadden gevonden op de tribune. Een leuk weerzien met vele bekenden! Patricia nam zelfs nog een mooi kado mee, thx! Je schilderij heeft een mooi plekje op de RR redactie. Mieke, die de halve van Parijs liet schieten voor de 20 van Alphen nam mijn mooie startnummer 100 over.

Een aantal van de bloggers/tweeps in Alphen: Triezz, Ans, Marco, Dannielle, RR, Mieke en Curly

De start van de 5KM om 12:45 uur ging soepel. Er waren niet zo veel 5KM lopers tussen de businessrunners dus kon ik ook nog even het startvak ik voor de laatste aanmoedigingen. De meeste lopers gingen om 13:30 uur van start op de 20KM, geweldig om al die lopers te zien gaan. Daarna volgende de 10KM lopers die om 14:05 van start wilde. Door een richtingverandering in het parcours moesten de 10KM lopers zich aan de andere kant van de startlijn verzamelen en het was nog al onduidelijk aangegeven waar de businesslopers moesten instappen. Snel overleg met de organisatie en ter plekke een extra ingang geregeld. Met een geleende aansteker kon ik vlak bij de start een binder doorbranden en een hek openen en niet veel later waren alle lopers onderweg!

Snel naar de finish om veel lopers binnen te zien komen met hier en daar een persoonlijk praatje. Zo kon ik als eerste loopmaatje FrankRoadRunner feliciteren. Zoals verwacht is hij weer de snelste Alphenaar geworden (1:11:51) … bizar snel.. en dan nog steeds vrolijk lachen aan komen lopen… hij kan dus nog harder. Vele businesslopers liepen mooie tijden en ook John (hardlopende boer), Sierd (Rundude) en Falco liepen een dik PR. Even tegen 4 uur fietste ik terug naar de Rijnstreekhal voor de prijsuitreiking. Dit was niet echt een succes, vele lopers waren al vertrokken en tot overmaat van ramp ontbraken er twee lopers in de uitslag waardoor een loper en een compleet team onterecht buiten de prijzen viel. Een smetje op deze mooie, zonnige loopdag. Inmiddels zijn die fouten alweer opgelost. Na de prijsuitreiking eindelijk even tijd voor de bloggers die een alternatief “RR open huis” hielden op de tribune. Mogelijk volgende jaar op een andere lokatie want de Rijnstreekhal staat op de nominatie om ruimte te maken voor een school.

Eén van de vele businessteams: het team van Sakura uit Alphen a/d Rijn

De 20 van Alphen was een meerdere opzichten een mooie loopdag. Ik hoop dat alle (business)runners en gasten het naar hun zin hebben gehad. Voor mij was deze dag zwaarder dan een marathon lopen en ‘s avonds, na het diner van de 20 van Alphen ging ik heel snel maar tevreden slapen. Wat mij betreft tot volgend jaar allemaal! Zet alvast zondag 4 maart 2012 in je agenda!

Volgende uitdaging: Morgen, bij de Pier van Scheveningen… de Ultimate Low Tide Marathon van Scheveningen naar Zandvoort met @TheRunningGirl – Jolanda.. over het strand!

De foto’s die in de Rijnstreekhal zijn genomen vind je op de site van fotograaf Marco Parinussa