Halve Marathon Naaldwijk en de 1e #RunTwitterRun

Lente in Nederland, deze keer met veel, heel veel wind. Uitgerekend in het weekend dat ik twee leuke loopjes wilde gaan doen zou de windkracht 6 tot 8 Beaufort zijn. Zaterdag was de laatste wedstrijd voor de Rotterdam Marathon, de halve marathon in Naaldwijk. Zaterdag, even na 12:30 uur reed in naar het dorp bekend van de bloemenveiling Flora en zijn vele bloemenkassen. Mijn auto parkeerde ik redelijk in de buurt en zo waaide ik naar de sporthal om het Arcade loopshirt op te halen en om te kleden voor de wedstrijd. Aangezien ik helemaal geen bekenden tegenkwam vroeg ik even aan een man in de sporthal om een foto van mij te maken maar die was zo aan het bibberen (zenuwen of gewoon koud?) dat de foto niet echt geweldig is geworden.

Op naar de start waar Yörik, die ik via Facebook ken, mij aanschiet terwijl ik een foto sta te maken. We wensen elkaar succes en om 14:00 vertrekt het hele spul richting de kassen. Het tempo ligt hoog, harder dan de beoogde 4:05min/km maar het ging wel lekker dus hield nog maar even vol. Na 3KM haalde ik wat snelle starters in en vanaf 5KM liep ik met een man om en om op kop. Dat was wel even prettig want van 6 tot 8KM was het echt vol tegen de wind in. Aan de borden langs de kant zag ik dat ik daar op 17 en 18KM nog een keer langs zou komen..pfff..

3km onderweg bij de Halve Marathon van Naaldwijk – Foto: avWaterweg.nl

De man die met mij mee liep kon het tempo niet meer volhouden want toen ik weer de wind in de rug kreeg probeerde ik wat te versnellen. Op 15KM haalde een loper mij in, hij liep makkelijk en gebaarde met zijn hand dat ik aan moest sluiten. We begonnen een klein praatje, hij (René de Lange) herkende mij van mijn weblog en vroeg naar mijn plannen. 1:25 eindtijd als training voor Rotterdam. Zijn makkelijke loop werd bevestigd toen hij vertelde dat hij in Rotterdam voor 2:42 uur zou gaan. Ik probeerde René bij te houden maar bij 16KM moest ik ‘m laten gaan en bij 17KM liep het tempo flink terug waardoor bij 18KM mijn gemiddelde tempo naar 4:06min/km viel. De laatste twee kilometer kon ik door de wind en de vermoeidheid niet meer het tempo vasthouden en werd op 20KM nog ingehaald door een groepje van 4 man… jammer… eindtijd 1:28:11, 36e van de 367 deelnemers, 6e in mijn categorie. Toch nog een goede prestatie gezien de harde wind.

Finish in Naaldwijk, een winderige halve marathon – Foto: avWaterweg.nl

Nadat ik wat stukjes banaan had opgegeten en blikje drinken bij mij had gestoken liep ik snel weer terug naar de sporthal, even douchen en op naar huis om Michelle’s verjaardag te gaan vieren. Een leuke loop daar in Naaldwijk maar hopelijk is het straks in Rotterdam windstil.

Zondag was het alweer een hardloopfeestje. De eerste editie van de #runtwitterrun georganiseerd door RunAndreaRun.nl – Andrea had een heel mooie golf en tennislocatie uitgekozen waar we ons konden verkleden en na afloop lekker douchen en… lekker lunchen. Zover was het nog niet, eerst moest er 10 of 20KM gelopen worden. Zo rond 09:30 uur was de runtwitterrun-crew compleet: Andrea, Erna, Merit, Petra, Albert, Henk, Peter, RR en Harm, die mee zou fietsen met de 10KM groep. Er stond wind, heel veel wind maar gelukkig hadden we een leuke groep die zich niet uit het veld liet slaan door een horrorlente. Nog even een foto en dan snel naar buiten.

De deelnemers aan de 1e RunTwitterRun: Henk, Peter, Albert, Erna, Petra, Merit, Andrea en Harm

Albert had in de kleedkamer al aangegeven dat hij wel met de 20KM groep mee wilde dus op 2KM splitte de groep zich op: Erna, Merit en Henk liepen met Andrea mee en ik ging op pad met Petra, Albert en Peter. De route stond in de Garmin maar op 2,5KM ging dat al mis, ergens miste ik een aansluiting en volgde per ongeluk de route van de terugweg. Gelukkig zijn Petra en Albert bekend met dit gebied dus we hadden onze eigen gidsen.

Met het hele spul onderweg voor de 1e kilometers met vlnr: RR, Merit, Henk, Petra, Andrea, Peter, Erna en Albert – Foto: Harm

Op 4KM was het even schrikken toen Petra onderuit ging door een obstakel op het pad maar de schade viel gelukkig mee. Door de Utrechtse Heuvelrug liepen we richting het Henschotermeer, een mooie recreatiegebied. Dit moeten we in de zomer nog een keer doen! Bij dit meer kwamen er we achter dat de route die we gelopen hadden niet helemaal juist was. Als we nu de route zouden blijven volgende zouden we op 24KM uitkomen. Op zich geen probleem maar dan moesten de 10KM lopers zo lang wachten… want er stond nog een lekkere lunch op het programma.

Onderweg voor 20KM met Peter, Petra en Albert

Rondje Henschotermeer

Petra stelde een andere route voor, terug richting Doorn maar wel via het bos. Onderweg lekker met iedereen gekletst over de meest uiteenlopende dingen en voor we het wisten waren we 21,5KM verder en terug bij de tennis/golfclub. De 10KM kanjers hadden alle paaseitjes en koekjes op en wilde snel aan tafel dus nadat de 20KM runners opgefrist waren konden we genieten van de heerlijke lunch. Lekker lang nagetafeld en bijgekletst met de runners waarvan vier helemaal nieuw voor mij waren. Leuk! De RunTwitterRun verbroederd, of verzusterd, hoe je ook maar wil.

Lekkere hapjes na afloop – foto: Andrea

Thx Andrea voor de organisatie. Het was een superleuke 1e #RunTwitterRun – op naar de volgende!!