Florijn Winterloop 2011

Het is alweer 2 jaar geleden dat ik een snelle 10 Engelse Mijl (16,1KM) heb gelopen. Dat pr, 1:05:47 moest en nu maar weer eens een keertje aan.

Falco nodigde mij naar zijn supersnelle Dam tot Dam loop uit om mij hem mee te lopen in de Florijn Winterloop, dé hardloopwedstrijd van Woudenberg. Deze sportsjunkie liep 1:03:16 in zijn laatste 10EM en wilde in vandaag een PR lopen.. oefff.. kom ik aanzetten met mijn oude PR.. gelukkig heb ik al een paar dagen een snotkop.. mooi excuus 😉

De dag begon niet echt geweldig. Vroeg wakker door een rouwe keel en slecht geslapen. Ik bleef daarom maar zo lang mogelijk in bed liggen om nog wat rust te pakken en na een goed ontbijt en hete douche op naar Frank. Deze roadrunner (en roparunmaatje) moest op weg naar Woudenberg mijn wedstrijdvoorbereiding doorstaan: keiharde dancemuziek in de auto. Aangekomen in de sporthal van SV Woudenberg ontmoeten we al snel Falco en zijn vader die ook de 10EM zou lopen. En daar was opeens Tim, mijn snelle tophaas van “mijn” Midwintermarathon. Even inlopen met deze snelle mannen maar oeps… mijn wedstrijdritueel ging bijna de mist in. Mijn aarbei Breaker, die moest ik nog even naar binnen werken. Daar trof ik ook Ilonka, de favoriet voor de 1e plek bij de dames. Hare Majesteit kreeg uiteraard een buiging

Op naar de start. Daar nog even snel hallo gezegd tegen de Woudenbergse Chantal, een dame die ik via JVC ken. We wurmden ons naar een plekje vooraan en daar stonden ook de snelste Woudenberger Rik, Roberto en Ilonka gereed voor aktie. Samen met Roberto en Ilonka zouden Falco en ik met 3:55 min/km van start gaan, Frank ging voor een tijd onder het uur wat ‘m ook zeker zou gaan lukken. 12:00 uur, knal en daar gingen we. Roberto en Falco gingen als een speer, het tempo lag onder de 3:45 en na 3km vond ik het wel best, kon het niet bijhouden en mijn kop stond voor mijn gevoel op ontploffen. Ik haakte aan bij Ilonka en haar loopmaatje die vlak achter de heren liepen maar dit voelde ook niet lekker. Ik liet mij een beetje afzakken maar toen de vijfde man mij voorbij ging vond ik het genoeg, aanhaken!

Nr. 2368 (Bernhard vd Berg volgens de uitslagenlijst) had een lekker tempo en besloot met hem mee te lopen, de wind die we nu in de zij hadden zou niet veel later, op 8KM, vol tegen zijn. Een lang stuk langs de N227 was zwaar. Windkracht 6. Ik nam regelmatig de kop over en voor ik het wist liepen er 10 man en 1 vrouw achter mij. De 2e vrouw, ongeveer 80 meter achter Ilonka. Na 11KM verlieten we de provincaile weg en doken weer het bos in. Heerlijk, weer wind in de zij en het tempo kon weer omhoog. Een klein groepje brak los van de rest. Met Annemieke Breukink, de tweede dame, haar loopmaatje en Bernhard gingen we op weg voor de laatste 5KM.

Mooi snel groepje, op weg voor de laatste 4KM. Foto: Björn - klik op foto voor meer

Op 13KM weer tegenwind… en regen.. pfff.. de regen was wel ff lekker maar de wind konden we wel vervloeken. Ilonka zag ik nog voor mij lopen maar die ging ik niet meer inhalen. Misschien Tim, die vlak achter haar liep maar die rende de laatste kilometers flink door. Nog even een sprintje over de laatste 300 meter. Dat pr, dat inmiddels al was omgedoopt naar een SnotPR ging zeker lukken. De klok sprong op 1:05 toen ik de finish in zicht kreeg en 7 seconden later was ik binnen, 5 seconden achter Tim. Niet de 1:03 maar daar had ik eigenlijk ook niet op gerekend. Die 1:05:07 vond ik prima, zeker gezien de omstandigheden.

De laatste kilometers. Ik had beloofd even te lachen naar @loopgek - klik op foto voor meer

Frank, Tim, Falco en Roberto stonden nog in het finishvak. Mooie tijden gelopen. Frank net onder het uur (PR!) en Falco 1:04:05. Roberto was een half minuutje eerder. Even de felicitaties uitwisselen met Ilonka en met de 2e dame en de mannen in haar groepje. Daarna snel een bak thee om warm te worden maar ik hoestte de hele boel bij elkaar. Ik had Christel beloofd op op haar te wachten maar het leek mij niet verstandig om nog in de kou te blijven staan. (Sorry Christel… gelukkig hebben we heb op twitter inmiddels goed gemaakt). Na een frisse douche was het wachten op de prijsuitreiking. Frank moest zich nog melden bij het wedstrijdsecretariaat, waarom? Dat lees je in Frank’s verslag. Hij was trouwens 3e geworden in zijn categorie en Ilonka 1e dame overal. Nog hallo gezegd tegen Denise en even kennis gemaakt met Anita. “Hoi, jij kent mij niet maar ik jou wel :)” Altijd leuk om lezers van RR.nl te ontmoeten. Ook Andrea kwam nog even voorbij, deze spring in het veld moest ik natuurlijk ook even gedag zeggen.

Na de prijsuitreiking weer op huis aan. Eerst nog snel Christel gebeld maar helaas was ze al vertrokken en onze eerste ontmoeting moet nog even wachten tot eind januari. In Alphen aangekomen besloot Frank zijn prijzengeld te gebruiken om bloemen te kopen voor onze trouwste fans thuis. Goed ventje die Frank! Een leuke dag en een mooie loop, ik zeg: volgend jaar weer, maar dan zonder snotkop!

Data: 16,1KM, 1:05:07, gemiddeld tempo 4:03min/km, 14,8km/u. Nieuw PR op de 10 Engelse mijl met -38 seconden.