AdventureRun 2012 weekend

De afgelopen weekend gingen er veel berichten over twitter en facebook over het AdventureRun 2012 weekend. Met een leuke groep hardlopers zouden we, net als vorig jaar, weer onze intrek nemen in een mooi, compleet huisje op Ameland om daar de 5, 10 of 21,1KM te lopen.

Goede bodem voor een feestweekend: Whoppers voor Marcel en Yvonne

Vrijdag vertrok ik met Merit, die haar auto in Alphen had geparkeerd, naar de BurgerKing in Wormerland om Marcel en Yvonne op te halen. Het feestje begon al in de BK met een snelle hap en daarna was het op naar Friesland. Een pitstop in Leeuwarden Centrum bij Doozo eat & greet om daar een hele lading sushi op te halen. Bij de haven van Holwerd waren Andrea en Harm al gearriveerd en was het wachten op Esther en Nesrine die de boodschappen hadden gedaan voor het weekendje. Om 13:00 moest ik eigenlijk in de rij gaan staan voor de boot van 13:30 maar mijn auto lag vol met koffers maar nog zonder de boodschappen. Even bellen met Esther: “we zijn er bijna.. we zien de borden al…”
Plotseling kwam er een witte F16 laag overvliegen… nou ja, zo zag het eruit..

Met handgebaren loodste ik de “F16” naar de parkeerplaats en voor dat Jetpilot Nesrine erg in had was haar auto leeggehaald en stond alles in de RRmobiel. Snel naar de rij en ik ging als laatste de boot op… oeffff.. dat was op het nippertje.

Lekker zooitje op de boot

Aan boord was het al gelijk gezellig en had ook Edwin zich aangesloten die net een koude rit van 3 uur op de motor had afgelegd. Op Ameland aangekomen propte Merit zich, als kleinste van het stel, nog in de auto en reed ik met Edwin achter mij aan naar het huisje wat Silvia had geregeld.. nou ja.. huisje: zeg maar luxe wellness boerderij, compleet met zwembad, 2 sauna’s, stoombad en 3 badkamers incl whirlpool. Snel de auto leeggetrokken met Merit en Edwin en daarna op naar de rest van de groep. Andrea was vanaf de boot komen hardlopen en kwam net bij het huisje aan. De anderen haalde ik op zo ongeveer een kilometer vanaf de boot.

Andrea klaar voor actie vanaf de boot – Harm kijkt lachend toe

Nu moesten alleen Silvia en Ellemieke nog arriveren die met de auto de boot van 14:30 hadden. Hun boot had flinke vertraging maar aan het eind van de middag was de Ameland-crew compleet en konden we aan de sushi en een paar uur later ging de lekkere pasta van Silvia er goed in. Nog even dollen in het zwembad en daarna niet te laat naar bed want er moest een snelle HM gelopen worden. Van echt rustig slapen kwam echter niet zo veel want jemig, wat kan Merit snurken 🙂

Na het ontbijt vertrok ik met Andrea en Harm naar Nes zodat zij zich klaar konden maken voor hun 5KM wedstrijd. In Nes een hoop bekenden gezien maar ook nieuwe gezichten van tweeps. Altijd leuk! Na de start van de 1 en 2KM mochten Harm en Andrea van start. Onze snelle dame had haar zinnen gezet op een podiumplek (wat haar ook zou lukken).

Ons superhuisje voor 3 dagen

Na de start snel terug naar het huis om de 10 en HM marathon lopers te halen. Met twee auto’s naar het dorp voor de start van de 10KM. Yvonne, Edwin, Ellemieke en Marcel vertrokken voor een pittige wedstrijd met veel wind. Daarna de start van de HM: Esther, Merit en Silvia gingen in de rij staan, Nesrine en ik wurmde ons naar het wedstrijdvak. Daar ook weer veel bekenden waaronder Hero van Running Center Leeuwarden. De bedoeling was flink tempo te maken en als het lukte kilometers van 4:05 – 4:10 te maken.

Nog op schema bij 10KM punt – foto: Anja Brouwer

We gingen van start en via het dorp Nes richting het bos en strand. Er vormde zich een groepje met 1 snelle dame en wat heren. Hero zag ik 300 meter voor mij in zijn oranje shirt en was zo een mooi richtpunt. Op het strand hadden we de wind half in de rug en kon ik tempo goed vasthouden maar het 3 x op en van het stand rennen was toch wel erg pittig. Na 9KM het strand af en toen: BAFFF, de wind vol tegen. 10KM kwam ik nog door op 40min maar ik voelde de kracht langzaam uit mijn benen lopen. Ik besloot het tempo wat omlaag te gooien en keek regelmatig achterom of ik Nesrine al zag aankomen.

Na 13KM, aan het ‘einde’ van het eiland draaiden we de dijk op om over de zuidkant van het eiland terug te lopen. De wind hier was killing. Ik stopte bovenaan de dijk en bleef een tijdje staan maar zag nog geen Nesrine. Ook bij de 15KM stopte ik om even wat thee te drinken en opnieuw Nesrine te spotten. Een aantal bekende spoorde mij aan door te lopen maar ik zei tegen hen dat het vandaag niet liep. Bij 19km stopte ik weer (drankpost in Buren) maar ik zal nu al op een eindtijd tegen de 1:40… ik begon mij al zorgen te maken dan Nesrine uitgestapt zou zijn.

Inmiddels had ik wel weer de kracht om te knallen. Net even buiten Buren liep ik tegen Andrea en Harm aan die terugliepen naar het huisje. Andrea was 2e geworden, wat een kanjer. Ik moest doorlopen van haar maar ik wilde even stoppen, kletsen om te weten hoe het was gegaan natuurlijk 🙂 Daarna ging ik in een noodvaart richting de finish. Eindtijd: 1:38:49… die tijd maar snel vergeten. Ik wilde teruglopen naar de start waar ik mijn jasje had opgehangen maar plotseling viel Nesrine mij huilend in de armen. Ze vertelde dat ze op 13KM heel veel kramp kreeg en uit de race is gestapt. Ze was teruggebracht door een eilandbewoner en ze had mijn jas bij de start gepakt. Trillend van de kou bracht ik haar naar mijn auto maar ik kon haar niet terugbrengen omdat Silvia (die zo rond de 2 uur zou lopen) bijna binnen zou komen. Nesrine stuurde Marcel een berichtje en hij heeft haar opgehaald.

Ik liep snel terug met warm spul voor de lopers en wachtte op Silvia, die precies volgens de planning binnenkwam (2:02) niet veel later volgde Merit die bijna een PR liep, slechts een paar seconden langzamer toen ik haar haasde in Amsterdam. Knap op zo’n zwaar parcours. Inmiddels waren we bijna 2:30u verder en Esther was nog niet binnen, ze had het zwaar onderweg maar uiteindelijk waren we compleet. Snel terug naar het huisje op te warmen het wellness gedeelte.

Lekker uiteten met de groep bij Boerenbont met (vlnr) Marcel, Nesrine, Edwin, Andrea, Harm, Silvia, Ellemieke, Yvonne, Esther, Merit en RR

‘s Avonds zijn we lekker uit eten gegaan bij restaurant Boerenbont en hebben we de avond/nacht afgesloten in ons mooie huisje. De volgende ochtend lekker uitgeslapen en samen met Andrea en Merit een ochtend-, nou ja, bijna middagloop van 10KM gedaan. Op deze manier nog even een paar leuke plekjes van Ameland bekeken en daarna lieten we Andrea en Harm alleen achter, die nog een dagje extra zouden blijven. Het was een leuk weekend, veel gelachen met de leuke lopers in ons huisje. Andrea, Ellemieke, Esther, Merit, Nesrine, Silvia, Yvonne, Edwin, Harm en Marcel: Thanks!!! De AdventureRun is zwaar maar zeker een aanrader.