159e Zegerplasloop – 15KM en tevreden

2019: een nieuw jaar. Goede voornemens? Ja, ééntje: elke woensdagavond weer trainen bij RoadRunners1 van AAV’36. De afgelopen twee jaar heb ik zeer minimaal bij ‘mijn’ club getraind, het afgelopen jaar waren mijn trainingen bij AAV’36 op een halve hand te tellen. Niet erg, soms heb je andere prioriteiten, zoals een leuk en lief klein mannentje thuis.

Woensdag 9 januari kwam ik voor de 2e keer dit jaar weer op de club. Bekende gezichten van de AAV’36 die-hards zoals John en Arthur maar ook een hoop nieuwe en ook jonge gezichten. Rappe mannen en vrouwen die ik niet (meer) kan bijhouden. Zo raakte ik in gesprek met Wanda, een snelle dame, past prima tussen het rijtje RoadRunners 1 toppers Liselotte en Nathalie. Bij de kern van de training sloot ik bij haar en Leon aan en liepen we met z’n drieën snelle 400, 500 en 600 meter tempo’s. Blijkbaar heb ik toch nog wat “minuscule eiwitfabriekjes” in mijn spieren met daarin DNA voor spiervolume. Tijd om dat weer eens te testen in een wedstrijdje.

Altijd gezellig, de Zegerplasloop - Foto: AAV'36

Altijd gezellig, de Zegerplasloop – Foto: AAV’36

Vandaag was de 159e Zegerplasloop, een lekkere loop om de Zegerplas, georganiseerd door onze club. Je kunt kiezen voor 5,10,15 en 20KM. De 15KM is mijn favoriete afstand hier dus even voor 11:00u liep ik richting de club om mij in te schrijven voor die afstand. In het clubhuis zie en spreek ik Wanda, ook zij zou voor de 15KM gaan met een gepland tempo van 4:10. Oei, dat ga ik (nog) niet redden, ik zou allang blij zijn als ik een tempo van 4:30min/km kan aanhouden straks. Bij de start zo’n 30 lopers waaronder rappe lopers zoals Michael Woerden en clubmaatje Barry. Na de start vliegen de snelle mannen plus Wanda weg. Ik loop op de 8e plek en ga na twee snelle kilometers op 4:15 terug naar 4:30. Inmiddels loop ik op de 5e plek en dat zou zo blijven.

Na het rondje van 5KM langs de hockeyvelden is nu het rondje van 5KM om de Zegerplas aan de beurt. Ik gooi mijn petje en handschoenen af bij een drankpost. Het is ondanks de harde wind best nog warm met 9 graden. Langs de Zegerplas haal ik wat 5KM lopers in waarbij het bij de Chinees tegen de wind inbeuken wordt. Op 44:35 kom ik weer door start/finish bij AAV’36 en maak mij op voor het laatste rondje van 5KM, weer om de Zegerplas. Een jonge loper sluit bij mij aan, we raken in gesprek en hij probeert ook duidelijk de 4:30 aan te houden. Ik besluit er maar een haasklusje van te maken alhoewel ik nou niet echt (meer) getraind bent om zo’n tempo aan te geven maar hé, het gaat goed dus waarom niet.

Bij gebrek aan actiefoto's... :)

Bij gebrek aan actiefoto’s… 🙂

We lopen lekker door en halen wat 10KM lopers in. Rick Huisman (zo bleek later) volgt goed en ik zeg ‘m bij de Chinees achter mij te blijven lopen zodat ik de wind kan opvangen voor hem. “We zijn over de helft van het laatste rondje” geef ik aan maar Rick krijgt het wat moeilijker. Ik laat het tempo iets zaken naar 4:37 zodat hij kan aanhaken maar bij 14KM lukt het niet meer en hij zegt: “ik zie je bij de finish”. “Zeker weten?” roep ik ‘m nog toe en na zijn bevestiging ga ik door met 4:30. Verrassend hoe ‘makkelijk’ het gaat om dit tempo vol te houden. Op 1:08:48 kom ik tevreden over de finish. Tempo 4:30 was het plan, 4:30 gemiddeld is het resultaat 🙂 – Zie hier de GarminData

Wat is er met Rick gebeurd?

Ik spreek later Rick nog even. Voor mijn gevoel kwam hij vlak achter mij binnen maar ik zie in de uitslagen een tijd van 1:14:36 (10e plek) – Hopelijk leest hij dit nog want ik ben benieuwd wat er nou die laatste kilometer gebeurd is. Wanda is zoals verwacht 1e geworden met 1:04:04, tempo van 4:15 gemiddeld en Barry, die liep weer netjes op 1:00:56. Ik weet waar ik voor kan/moet gaan trainen 🙂

Dank weer aan de organisatie voor deze leuke en gezellig loop! Loop jij de volgende keer ook mee met de Zegerplasloop?