Oranjeloop Ter Aar 2011 – Podiumplekje

Onder de rook van Alphen aan den Rijn ligt het dorpje Ter Aar. Klein, knus en de plek waar de kleine RR’s naar school gaan maar Ter Aar is ook de plek van de jaarlijkse Oranjeloop. De avond voor Koninginnedag is er feest in Ter Aar en door een aantal plaatselijke hardloophelden wordt er een loopwedstrijd georganiseerd voor diverse afstanden.

Vorig jaar mocht ik mijn clubmaatje Deborah naar een tweede plek hazen, deze keer wist ik niet zo goed welke afstand en welk tempo ik zou lopen. Pas bij de inschrijftafel was ik eruit. 5KM en dan maar weer eens lekker knallen. Ik sprak AAV36 clubgenoot @SiebrenMetz nog even voor de start maar moest een beetje opschieten want de start van de 5KM was al over 10 minuten. Nog even stukje inlopen en dan naar voren wurmen in het startvak.

Het startschot werd gegeven door de burgemeester vnan de gemeente Nieuwkoop en daar gingen we. Er liep heel veel jeugd mee en voelde mij echt een oude l*l tussen die gasten van 14 of 15 jaar die als een gek er vandoor gingen. Toch werd de kopgroep snel bepaald, twee jongens (ik gok zo’n 16 en 21 jaar oud) en deze veteraan van 41 liepen weg van de rest. Met z’n drietjes gingen we op weg, Ter Aar uit richting Langeraar, nog zo’n speldenprikje op de kaart hier. Na 1KM nam ik de kop over en we liepen richting het keerpunt op de Langeraarsweg. Daar probeerde ik nog een bidon aan te pakken van een vrijwilliger maar ik greep mis. Tijd om te stoppen is er niet dus liep ik verder met een droge mond in de warme avondzon. Het tempo was pittig, 3:50min/km maar op zich wel goed te doen. De 3e man bleef (heel slim) achter ons plakken.

De laatste 200 meter door de straten van Ter Aar - Foto: Gerwin Vos

De terugweg naar Ter Aar was eigenlijk hetzelfde stuk. Deze lange sprint werd bij 4KM toch wel wat zwaarder. Dat een PR (onder de 17:53) er niet inzat wist ik wel, ben nog niet terug op mijn oude niveau qua snelheid en gewicht maar een podiumplekje zat er wel in. De 3e man begon nu met zijn aanval en ging er vandoor, de nr. 2 er achteraan. Ik keek nog even achterom maar de nr. 4 was nergens te zien en liet het jonge spul bij mij weglopen. De eindtijden verschilden slechts seconden en tevreden kwam ik over de finish in 18:35, 3e plek bij een mooie gemiddelde snelheid van 16,1km/u, tempo 3:43min/km. (Kilometerrondes in: 3:36, 3:39, 3:51, 3:49 en 3:51) : Ik nam een flesje drinken, een plantje en een appel in ontvangst en wachtte met de anderen op de prijsuitreiking terwijl de snelste dames finishten. De nr. 2 was Irene, een snel clubmaatje.

Sinds lange tijd weer een podiumplekje - Foto: Gerwin Vos

Na de prijsuitreiking van de dames mocht ik samen met de nr.1 en 2 plaatsnemen op het ereschavot en mijn bos bloemen, beker en kadobon van intratuin in ontvangst nemen. Daarna nog even nagekletst met de 10KM lopers en coach Ruud. De loop was ook deze keer weer prima georganiseerd, o.a. door AAV36 trainer Gerwin Vos. Het was een leuke, even snel ‘tussendoor’ loop op de donderdagavond. Helemaal blij was ik dat mijn knie niet tegensputterde. Het ‘zeurende’ gevoel in mijn knie is nog niet weg, daarom ga ik maandag een nieuwe behandeling aan, genaamd Bowen. Hierover zal ik deze week meer schrijven.

Oranjeloop 2011 Ter Aar - Foto: Gerwin Vos