Tiedkwiet 2011 – Weer een sfeervol feestje

Afgelopen zaterdagnacht was het weer feest in Steenwijk. Voor de 3e keer organiseerde AV Start 78 de TiedKwiet loop. Een hardloopevenement om 02:00 uur ‘s nachts waarbij je de meest bijzondere eindtijden loopt door het teruggaan van de klok.

Het feestje begon al bij de Wolfjes in Tuk wat onder de rook ligt van Steenwijk. Even na 21:00 uur vertrokken Sylvia en ik in de RRMobiel langs de donkere wegen naar Steenwijkerland. Daar konden we van 23:00 tot 01:00 uur ff bijkletsen met de tweeps: Pascal, Cis, Jolanda, Hero, Marco, Rik, Patrick en Maarten.

De chippies op tafel bleven redelijk onaangeroerd.. blijkbaar hadden de ‘vroegkomers’ iets te veel mosselen gegeten… of was het wedstrijdspanning? Er zouden immers toptijden gelopen gaan worden die avond.. Minimaal een uur sneller dan de geldende PR’s. Een Tiedkwiet loop is niets zonder opvallende kleding inclusief lampjes dus voor vertrek werd er omgekleed in huize Wolf en maakte men zich op te vertrekken naar Steenwijk-City. Patrick was daarbij wel heel bijzonder gekleed.. black ninja of tja.. geef er zelf maar een naam aan..

Je ziet toch zo dat dit NuttySporter Patrick is....

In café de Rechter, verzamelplek van de lopers en tevens finishplek van de Tiedkwiet loop was het al een lekkere drukte. Vele lopers hadden zich gereed gemaakt om 11 of 17KM te gaan lopen. De ontvangst in de Rechter was weer erg hartelijk. Frenk, één van de organisatoren en Ysbrand, één van de vele vrijwilligers begroette mij als de bekendste Tiedkwiet loper… oeff… wat een eer…. maar heel eerlijk mannen, het is altijd heel leuk om mee te lopen… daar heb ik wel een autoritje van 4 uur voor over 🙂
Na nog wat andere organisatieleden te hebben gesproken was het tijd om ons op te maken voor het echte werk. Cis, voor spanning, zou zaterdagnacht, (of is het zondagochtend?) haar eerste wedstrijd lopen…. en dat deed ze niet alleen. Geflankeerd door Pascal, Hero, Jolanda, Marco, Patrick en mijn persoontje liep Cis met een hele groep hazen door de donkere straten van Steenwijk.

Vaste prik inmiddels: Op de foto met organisator en Alphenaar, nu wonende in het hoge Noorden, Frenk

Beetje weinig publiek langs de kant en de mensen die achter hun ramen stonden op dit onchristelijke uur keken wat vaag naar de rondtrekkende lichtjeskermis… vaag van verbazing of de Sherry? Nou ja, het maakte ons niet zo veel uit. De vrijwilligers stonden op de belangrijke kruispunten het verkeer te regelen… ja, er waren toch nog wat verdwaalde automobilisten rond dat tijdstip… en deze helden (de vrijwilligers dus) kregen dan ook steevast een applausje van ons groepje. Onderweg werd er uitgebreid gesproken over de essentie van het leven, de monetaire toestand in Griekenland, het effect van de ontdekking in de deeltjesversneller in Genève op de relativiteitstheorie … of was het nu allemaal slap geouwehoer… nou ja, hoe dan ook, voordat we het wisten hadden we het eerste rondje van 8,5KM erop zitten.

De Tiedkwiet Tweeps: Hero, Jolanda, Pascal, Sylvia, Marco, Cis, Maarten en RR

Bij de Rechter maakte Cis met Patrick haar ronde van 11KM vol door een klein lusje er aan te plakken en liep haar eerste wedstrijd prima uit! De rest van het hazenteam ging voor de tweede keer de 8,5KM lopen. Jolanda liep nu in het gezelschap van 4 kontjes.. eh.. hardlopers en genoot er duidelijk van. Marco was een beetje stil.. misschien is het lopen zo midden in de nacht niets voor hem of maakte hij zich zorgen om het monster van de Ruxveenseweg ? Inmiddels kwam er een auto achter ons aanrijden… oeps.. we zijn dus echt de allerlaatste. Met deze speciale begeleiding van de auto en later ook nog een fietser van de organisatie liepen we ons laatste rondje. Voor mij was dit rustige lopen een mooie test hoe de wat langere afstanden zouden gaan na het sportvasten en of de beentjes niet al te zwaar zouden zijn… gelukkig ging het prima.

Hardloopzootje op pad - Foto: Patrick

Aangekomen op het plein voor de Rechter liepen we de kroeg in en werd Jolanda, de schone Brabantse de allerlaatste loper van de Tiedkwiet 2011… we hebben absoluut optimaal genoten en dus zolang mogelijk over de 17km, nou ja, bijna 18KM gedaan.. en dat dan toch in 50min… nu jij weer Haile Gebrselassie 🙂

In de Rechter kregen alle lopers nog een drankje naar keuze van de organisatie en thuis bij de Wolfjes konden we even douchen. Daarna vertrokken Sylvia en ik weer richting Alphen aan den Rijn en kon ik om 06:00 uur gelijk het verjaardagsfeestje van Wouter vieren… de kleine grote man was natuurlijk allang wakker.

De Tiedkwiet is een aanrader, al is het alleen maar vanwege het leuke ontspannen karakter van deze loop. Enthousiaste organisatoren en vrijwilligers maken er een elk jaar weer een feestje van. Dit jaar was er ook een prijs voor de mooiste outfit… helaas kon ik het niet winnen van de Engeltjes en de heksen dus volgend jaar moeten we echt met iets origineels komen.. Patrick en ik hebben al zo’n idee… Tot volgend jaar Tiedkwiet!

Data: 18KM, 6:04min/km (10km/u) met een gemiddelde hartslag van 128bpm. Prima cijfers.
De foto’s van de loop vind je in mijn Flickr-Album