140e Zegerplasloop – 20KM

Vandaag was het niet alleen de 140e editie van de Zegerplasloop, vandaag was ook het 20KM clubkampioenschap op de 20KM. Na het wat tegenvallende resultaat in Schoorl besloot ik, ondanks hij niet op mijn blog-agenda stond, vandaag mee te doen met de 20KM. Inzet: iets sneller dan de vorige 20KM van 5 januari (1:22:08) – dus onder de 1:22:00 en negatieve split.

Bij AAV36 was het echt megadruk! Ongelooflijk hoeveel lopers er naar de club waren gekomen. Niet alleen AAV’ers maar ook veel lopers van andere verenigingen en niet leden. Ook was de opkomst van de 20 van Alphen loopgroepen groot. Ik heb nog nooit aan zoveel mensen een warming up gegeven .. het waren er wel een stuk of 30.

De warming up bij AAV36 – Foto: @redsoxrunner

Na de warming up snel mijn nummer opgespeld en de 5KM lopers uitgezwaaid/succes gewenst en daarna was het opstellen voor de 15,20 en 30KM. Maatje Frank zou vandaag 30KM lopen en RoadRunner1 clubgenoot Marc stond ook al klaar voor zijn 20KM. Na de start liep ik met Marc op maar hij is echt in topconditie (sub 3 kandidaat voor Rotterdam, zeker weten!) – Marc ging snel, sneller dan mijn geplande 4:10 voor het eerste rondje van 10KM. Ik liep achter hem en zag zijn flesje sportdrank heen en weer gaan in zijn bidonhouder… dat gaat niet goed.. Na 3KM verliest hij zijn fles en ik roep: “Loop maar door Marc, ik pak ‘m wel” Marc ging voor de 1e plek bij het clubkampioenschap, die moet je lekker tempo laten houden. Ik liep weer op Marc in en gaf ‘m zijn fles terug en daarna ging ik terug naar een tempo 4:10. Dit zo maar even volhouden tot het 1e rondje.

Ik ging weer over start en finish toen de klok net 2 seconden over de 41 minuten was. Mijn tweede rondje wilde ik sneller. Marc was ik inmiddels al uit het oog verloren maar onderweg kwam ik wel veel andere lopers tegen door de lusjes in het parcours. Op de 14KM vroeg ik aan één van de vlaggers of hij wilde kijken hoeveel mensen met een laag startnummer (clubkampioenschap) voor mij liepen. Toen ik na de lus op het sportterrein hem weer zag riep hij dat er één voor mij liep met een voorsprong van ruim 2 minuten.. wow, Marc was echt goed bezig!

Kees (@redsoxrunner) die speciaal even stopte tijdens zijn 30KM training om een foto te schieten, thanks!

Mijn laatste 4 kilometers langs de Zegerplas moesten van mij onder de 4:10 want anders zou ik die 1:22 niet halen.. bij 19KM rekenen.. ik moest onder de 4:00 lopen om onder mijn geplande tijd te komen dus nog maar even gas geven. Eenmaal op de baan zag ik de klok richting de 1:22 gaan.. eindsprintje eruit en gelukt: 1:21:56 – 6 seconden dan mijn eerste rondje.. een minimale negatieve split maar het was er wel eentje 🙂

Frank werd eerste op de 30KM en Marc liep een nieuw clubrecord op de 20KM 1:17:58 – echt supergoed. Klik hier voor alle uitslagen

Ik kwam als 2e AAV’er over de finish bij de 20KM maar ben uiteindelijk 4e geworden in het clubkampioenschap… ja, die leeftijdcorrectie is nog steeds een heftig punt van discussie bij AAV36. Afschaffen en gewoon indelen in leeftijdklassen, net zoals bij andere clubs.

De volgende keer maar weer eens een poging gaan doen een van mijn PR’s te verbeteren.. want die zijn ook allemaal uit 2011 of 2010..