Midzomernachtcross 2007: -1 seconde

Gistermiddag was het droog met een redelijke temperatuur maar ‘s avond, vlak voor dat ik naar Amstelveen vertrok kwam het met bakken uit de hemel. Onderweg, op de A4, dacht ik bij mijzelf: “waar ben ik mee bezig”. De snelweg was niet meer te berijden, ik reed maximaal 50 km/u door één grote waterbak.

Lekker weer
Een natte boel bij de inschrijving

Auto geparkeerd in een woonwijk vlakbij het Amsterdamse bos en met de paraplu naar de inschrijving. Alle lopers stonden onder de kraampjes te schuilen maar met goede moed betaalde ik 10 euro (incl huurchip) voor de 10KM. Niet veel later loop ik Rinus tegen het lijf. In zijn bekende Corus-shirt loopt hij door de regen, die hij afschudt met zijn oranje poncho. Rinus is op de motor gekomen.. die heeft dus echt afmoeten zien. Rinus loopt de 10 Engelse mijl, met, zo blijk later, naar een nieuw Persoonlijk Record (top Rinus!)

Lekker nat
Rinus en ik in een bijzonder natte wedstrijd

Nadat ik mijn tas heb ingeleverd spreekt Martyn mij aan. Onder onze paraplu’s kletsen we wat en hij vertelt dat hij wat problemen heeft met zijn blog. Op één of andere manier kan hij geen nieuwe berichten post. Ik hoop dat het snel opgelost is Martyn zodat je een mooi verslag over jouw 10KM kunt schrijven. Even later spreekt een dame ons aan een vraagt wat hier aan de hand is. Ze is naar het bos gekomen om een stukje te lopen maar weet blijkbaar niet dat er nog meer gekken zijn die zich niet tegen laten houden door een stortbui. Ze heeft geen geld bij zich maar overweegt wel om gewoon tussen de deelnemers mee te lopen.

Ik neem afscheid van Martyn, loop een beetje in om de duidelijk verkleumde spieren los te maken en ga richting start.

De regen is gelukkig gestopt maar het parcours ligt er zeer drassig bij.. maar hé.. het is tenslotte een cross…

In het startvak raak in gesprek met een dame en we verbazen ons erover dat er nog steeds zo’n 2000 deelnemers zijn ondanks het noodweer. Zij vertelt dat ze haar zeer snelle neef (10KM in 34min) heeft gezien en zal hem als haas gaan gebruiken. Het startschot valt en ik kan snel wegkomen en haak aan bij een snelle indo. De man loopt zo’n 4:00 min/km alhoewel ik mij regelmatig afvraag of mijn snelheid van de Garmin wel klopt omdat het GPS signaal voor mijn gevoel niet accuraat is zo onder het bladerdek. Na 2KM laat ik de indo gaat.. hij gaat te snel maar een loper van Loopgroep Hoorn heeft het geplande tempo van 4:10 wat hij goed aanhoudt. Met nog twee lopers achtermij gebruiken wij de Hoornloper als tempomaker.

Het parcours is mooi, zo door het bos, maar wel met de nodige klimmetjes en linke natte bochten en bruggen. Regelmatig moeten we wat diepe plassen omzeilen. Op zo’n 4KM zie ik Bjorn langs de kant staan. Hij schiet wat foto’s en we groeten elkaar. Op 7KM (of zo) staat Bjorn weer met zijn camera te schieten en ik loop nog steeds achter de Hoornman.

Op 9KM zit ik op bijna 38 minuten en het gas moet er dus op… en omdat ik nog wel eens vergeet mij Garmin te stoppen bij de finish heb ik 50 meter voor de finish al mijn rechterwijsvinger in de aanslag….. een laatste blik op mijn klok.. het spant erom.. gaat het lukken???
Ik druk af op 41:45.33 een seconde onder mijn tijd van de Echo-loop, vorig jaar oktober… één seconde minder maar dus wel een PR :))) Met een big smile pak ik wat te drinken en wat stukjes sinaasappel.

De officieuze uitslag: een nieuw PR!

Bij de kraampjes zie ik de dame van het startvak weer. Ze is heel snel achter haar neef aangegaan en heeft een indrukwekkende tijd van iets meer dan 42 min neergezet. Een hele mooie prestatie van haar. We kletsen nog wat na over de wedstrijd waarna ik richting de tassenkraam loop. Het is weer begonnen met regenen en de dekzeiltjes boven de kraampjes van de tassengarderobe begeven het bijna door het gewicht van al het water wat erop ligt. De garderobe is een zooitje. Tassen liggen door elkaar en de meiden hebben grote moeite de juiste tassen te vinden. Plots zie ik een meisje met mijn tas in haar hand rondlopen ik schreeuw naar haar en kan, inmiddels helemaal doorweekt, vertrekken.

Ik kleed mij om bij een overdekt stukje bij de uitgang van het bos maar de kledingstukken in mijn tas zijn ook niet echt droog meer en loop naar mijn auto. Daar zie ik dat Bjorn mij gebeld heeft en in het café op mij wacht. Ik bel hem en bedank ‘m voor zijn uitnodiging. We halen het nog wel in Bjorn!

Met een nieuw PR en een mooi longdrinkglas als herinnering rijd ik door de stromende regen weer naar huis… een bijzondere loop… dat was het zeker.. thuis wacht mij een warme douche..

vies
Met recht een Cross,
en ja Daniëlle, een ik heb even een handwasje gedaan 🙂