139e Zegerplasloop – 20KM – beter dan verwacht

Mijn “Road to Rotterdam” heeft op Ameland niet zo’n beste start gehad. In de AdventureRun (halve marathon), 3 weken geleden, was ik het tempo op 11km helemaal kwijt. Vandaag moest dat anders. Bij de 20KM van de Zegerplasloop, de wedstrijd die 4 x per jaar wordt georganiseerd door de Alphense Atletiek Vereniging AAV’36. In overleg met coach Rob Veer zou ik voor een tempo van 4:10 gaan, een mooie training voor een snelle marathon.

Echt gerust was ik niet, met dat tempo zou ik 1:23:20 lopen maar ik was allang blij als ik 1:24:30 zou gaan halen (4:13 min/km gemiddeld). Ik maakte mij zorgen of ik wel het tempo vast zou kunnen houden… echt topfit voelde ik mij ook niet.. Nou ja, dan maar gewoon lopen en het beste er van maken toch?

40min voor de start verzorgde ik nog een warming up voor de 10KM loopgroepen van de 20 van Alphen en nadat de meesten van die lopers waren gestart voor de 5KM maakte ik mij gereed voor de 20KM. Veel clubmaatjes gingen voor de 10KM omdat het vandaag clubkampioenschap was op die afstand. Ik deed niet mee, een snelle 20KM training paste beter in mijn schema. Roadrunners 1 lopers Marc en Arthur stonden al in de startblokken om een gooi te doen naar de bekers. Loopmaatje Frank zou ook voor de 20KM gaan en na het startschot ging hij er vandoor en liep de hele wedstrijd vooraan. Ik zocht mijn plekje tussen de andere lopers maar ging eigenlijk te snel van start. (4:05) Na 5KM teruggegaan naar 4:10. Het weer was goed, fris, motregen en af en toe beetje wind.. helemaal mijn ding.

Bij het eerste rondje langs de Zegerplas liep het lekker, haalde wat lopers in van de 10KM kwam het eerste rondje van 10KM door op 41:20 maar merkte wel dat het tempo een beetje inzakte. Vanaf 8km waren het rondjes tussen de 4:10 en 4:17. Tijd om een beetje aan te zetten. Frank kwam ik bij 12KM tegen die al aan zijn laatste 6KM bezig was, even snel een high-five en weer verder. Ongeveer 250 meter voor mij liep een 20KM loper vroeg mij af of ik 3e of 4e lang. Op 13KM vroeg ik aan een vlagger naar mijn positie, die 4e bleek te zijn. Ik probeerde de afstand tussen hem en mij te timen.. ik kwam uit zo’n 50 seconden best veel maar hé, als je het niet probeert… klein beetje het tempo opschroeven.

Er zijn nog geen actiefoto’s beschikbaar 🙂

Bij de 2e keer langs de plas werd de afstand steeds kleiner tussen mij en de nr. 3. Op 17KM was het tijd voor de aanval, tempo naar 4:04 en kijken of ik bij hem kon komen lopen. 3e plek is toch leuk. Bij 18KM haalde ik ‘m in en hoorde dat hij zwaar ademde.. ik bleef het tempo van 4:04 vasthouden omdat ik wist dat hij dat niet kon bijhouden om bij 19KM weer naar 4:10 te gaan. Ik draaide weer de baan op voor de laatste 300 meter. Ik keek op mijn Garmin en zag dat als ik heeeel hard zou gaan ik misschien nog 1:21:59 kon lopen.. hoe hard ik ging weet ik niet maar de laatste 800 meter ging in 3:48 gemiddeld en ik drukte mijn klok bij de finish uit op 1:22:07

3e plek op de 20KM

Het kaartje voor “3e man 20KM” werd in mijn handen gedrukt en ik hijgde even uit bij RoadRunners 1 coach Ruud, nam de felicitaties van Frank in ontvangt en feliciteerde hem met zijn 1e plek op de 20KM. Daarna nog even Marc en Arthur gefeliciteerd met hun 1e en 2e plek als 10KM clubkampioen en gooide ik mijn tijd online. Bedankt voor al jullie leuke reacties!!

Een mooie opsteker voor Rotterdam. Ik had dit niet verwacht en zeker geen negatieve split. (41:20 en 40:48). Volgende uitdaging: de 10 Engelse Mijlen van Uithoorn op zondag 27 januari. Ik heb er zin in 🙂