Eiland hoppen aan de Franse Westkust

Na de lange duurloop van maandag had ik dinsdag een rustdag ingepland. Weinig tot niets gedaan behalve beetje hangen bij het zwembad en zowaar een boek gelezen… en dat is redelijk bijzonder omdat ik mijzelf helemaal geen tijd gun om een boek zonder plaatjes in te kijken. Gelukkig was dit een leuk hardloopboek, geschreven door Tim van de Veer. Tim ken ik van twitter maar nog meer van zijn uitstekende haaswerk tijdens de Midwinter Marathon 2010, ik mocht 27,5KM achter deze topper aanrennen 🙂

Zijn boek Runner’s High vertelt waarom wij hardlopers verslaafd zijn aan onze hobby, passie… nou ja, ok, verslaving dus. Mooi geschreven waarbij we een blik krijgen in hoe Tim met hardlopen is begonnen en hoe hij traint voor de Swiss Alpine Marathon. Dit doet hij o.a. in de Himalaya, waar hij een vriendschap sluit met twee sterkte maar onervaren Nepalese hardlopers… en ja, er staat ook wat foto’s in dit boek. Aanrader!

Genoeg strand op Ile Oléron

Woensdag zijn we op pad gegaan naar het eiland Oléron, het op één na grootste eiland van Frankrijk. Via een lange brug, Le Viaduct, kom je vanaf het vaste land op Ile d’Oléron aan. Mooie stranden en dorpjes. Vanaf Boyardville zie je Fort Boyard in de zee liggen en een aanrader is de vuurtoren helemaal in de kop van het eiland, Phare de Chassiron waar je, na 225 treden bovenop de toren staat met een schitterend uitzicht over de Golf van Biskaje.

Uitzicht vanaf het hoogste punt van Ile Oléron

Er zijn 4 eilanden hier in de buurt vanaf één eiland alleen bij eb te bereiken is. Ile de Madame is het kleinste eiland, omtrek zo’n 6 KM.. en ja, dat eiland wilde ik persé hardlopend ontdekken 🙂
Op donderdag 2 augustus was volgens de tijdstabel van laagwaterstanden het eiland bereikbaar van 07:54 tot 15:23 uur, zo vertrok in na het ontbijt, in mijn eentje, richting Port-des-Barques, een klein plaatsje vlak bij Rochefort waar de “Passe aux Boeufs”, het vee-pad mij toegang zou verschaffen naar het kleinste van de 4 eilanden die hier in de buurt liggen.

Fort Boyard gezien vanaf het strand van Boyardville

Via af en toe kruip-sluip-door wegen kwam ik aan op een parkeerterrein van het start en zag in de verte het kleine eiland liggen, een drooggevallen pad, zo’n 8 meter breed, bezaaid met kleine en grote kiezelstenen was duidelijk te zien. Een magnifiek uitzicht. Een paar fietsers, een wat groter aantal wandelaars en een 10 tal auto’s reden via het pad van en naar het eiland. Daartussen één hardloper….

De hardloophemel op Ile Madame

Met mijn iPhone en autosleutel in mijn kontzak van mijn korte tight en een flesje sportdrank in de hand liep ik richting het eiland, een tripje van zo’n 1200 meter. Het was een mooie hardloopdag, een graad of 23 en de lucht was gevuld met de mooiste wolken die ik ooit had gezien. Het eiland werd in de 18e eeuw gebruikt als verbanplek voor priesters en er zijn er 254 begraven in de zomer van 1794. Een groot kruis, gemaakt van kiezelstenen en het Fort de L’ile Madame herinneren nog aan die tijd.

Het kruis van stenen

Verder is er op het eiland een hele kleine camping en een paar vakantiehuisjes maar verder is het een eiland van rust. De omtrek schat ik zo op 6KM en je kunt er heerlijk hardlopen.Smalle paden, kalme riviertjes, wat beesten her en der, droog gevallen bootjes en machtige rotsen… Op twitter schreef ik al: “Als er een hardloophemel bestaat, dan is het hier”

Het vee-pad naar Ile Madame

Het fort was alleen om 14:30 uur te bezichtigen en omdat ik beloofd had tegen die tijd weer terug op de camping te zijn liet ik dat maar even voorbijgaan, ik kwam hier immers om het eiland rond te lopen. Aan de noordkant van het eiland liet ik door een Spaans sprekende Fransman (?) deze foto schieten….
Het eiland rondgelopen, nog even een extra kijkje bij het fort en daarna weer terug over het vee-pad richting de auto. Dit was met recht een hardloopsnoepje. Als je in de buurt van Rochefort bent is dit zeker een hardlooprondje waard!

De kust van Ile Madame bij eb

Dit was niet de enige training vandaag, na de 8KM op Ile Madame ging ik vanavond om 20:30 ook weer lopen. Een paar dagen geleden had ik een briefje op het mededelingen bord opgehangen “loopmaatjes gezocht voor een ontspannen 10KM”. Start 20:30 uur, 10km/u. Benieuwd of er lopers op af zouden komen vertrok ik 20:20 richting het verzamelpunt bij de receptie.

Volgens mij is hier nog nooit een hardloper geweest …

Helaas… geen lopers hebben zich gemeld voor een duo, trio, quatro of weet ik veel hoeveel loop. Toch zijn er hier wel hardlopers (m/v) maar misschien durven ze niet zo goed, afgeschrikt door iemand die zomaar een briefje ophangt… de meeste lopers zijn blijkbaar toch echte einzelgängers. Nou ja, dan maar niet mijn rondje van 10KM die ik hier als eerste heb gelopen maar kon ik wat tempo werk doen. In mijn Garmin stond een rondje naar Artouan, een gehucht, 5KM verderop. Op Google Maps dit de omgeving eruit als de Biesbosch, heel veel water. Verder was het er erg vlak, open en wijds wat mij aan Alaska doet denken.. niet dan ik er ooit ben geweest en verder heb ik in Alaska ook nog nooit zonnebloemen gezien. In Artouan ben ik omgedraaid en snel weer terug naar de beschaving gelopen. Hierbij een andere route genomen omdat een fietspad, volgens de borden, ook richting de camping zou gaan. Blijft toch altijd beetje eng, afwijken van de Garminroute en je gaat daardoor vanzelf harder lopen.. mooie (korte) intervaltraining van 12KM in 56min dus 🙂

De zon gaat onder in Artouan

Vrijdag een dagje op pad geweest met Michelle. Het Aquarium in La Rochelle bezocht en daarna de stad een stukje bekeken. Erg mooi, zo in de haven van deze stad. Een prachtig fort bij de havenmond.

Vakantiegevoel in La Rochelle

Op de terugweg even gestopt in Fouras waar je uitzicht hebt op het 3e eiland hier, Ile d’Aix. Het 4e eiland, tja, daar moet ik nog een keer voor terug: Ile d’Ré … stom eigenlijk want dit 4e eiland is vanaf de stand La Rochelle aan te rijden.

Het meest uiterste puntje van Fouras, de verbinding met Ile d’Aix. Daaronder zie je Ile Madame liggen

Over forten gesproken. Wie het programma Fort Boyard kent, ken vast de kleine man uit de serie, Passe Partout. Hij stond vandaag in een supermarkt in Marennes… tja, dan maar gelijk van de gelegenheid gebruik maken he?

Passe Partout uit Fort Boyard, die kom je zo maar tegen in een supermarkt 🙂

Dit was mijn laatste verslag uit de omgeving van Marennes. Morgen (zaterdag) vertrekken we naar ons (tijdelijke) huis in Normandië, Martianville, Calvados, Basse-Normandië om precies te zijn, want in Frankrijk hebben ze er een handje van om dezelfde plaatsnamen in één distict te stoppen… Au revoir!

ps: op 1 augustus zag ik in mijn mail dat ik voor alle 3 de onderdelen van de cursus Looptrainer 2 (Assistent looptrainer) ben geslaagd. Ik zal daar, als ik weer thuis ben, iets ov
er schrijven. De felicitaties hiervoor stroomden binnen via twitter en facebook. Iedereen heel erg bedankt daarvoor!!