Trainingsweekend op Vlieland – Genieten!
Vlieland is op en top genieten!

Met kerst kreeg ik van Merit een heel leuk kado: samen zouden we een lang weekend naar Vlieland gaan om daar 3 dagen te trainen onder leiding van RunningSkills uit Nijmegen. Al eerder ben ik op Texel maar zeker ook Terschelling en Ameland geweest maar dit zou mijn eerste ontmoeting zijn met het 2e Waddeneiland: Vlieland. Een nieuwe omgeving om te lopen en dan ook nog samen met mijn lieve vriendin. Needless to say: ik keek er erg naar uit!

Op 2 maart was de 49e editie van de 20 van Alphen. Ook dit jaar verzorgde ik de businessloop en door alle drukte had ik al twee weken niet meer gelopen. Nog meer zin dus om lekker naar Vlieland te gaan. De weersverwachting was super, het zou een mooi weekend worden! Om 6:45uur vertrokken vanuit Arnhem naar Harlingen om daar de boot te pakken naar Vlieland. Daar aangekomen werden we al opgewacht door onze trainers Maranka en Toon waarna we aan boord gingen van de Midland. Beetje oude boot maar ach.. als we maar veilig aankomen toch? Aan boord maakten we kennis met de andere lopers, totaal waren we met 18 personen.

Bikegirl FF

We kwamen aan in het enige dorp op Vlieland: Oost Vlieland. Ooit is er ook een West Vlieland geweest maar die is in de oorlog van 1666 zo goed als verloren gegaan, ook waren er in die periode veel overstromingen. Slechts 2 minuten lopen van de haven lag ons hotel met de toepasselijke naam “Zeezicht”. Inchecken en fietsen halen. Merit en ik kozen voor een mountainbike. Die zou wel van pas komen op dit natuurrijke en groene eiland.

Door de Dorpsstraat, op weg naar onze eerste training. Foto: Dafne

Door de Dorpsstraat, op weg naar onze eerste training

Vrijdagmiddag: tijd voor onze eerste gezamenlijke training. Na een warming up o.l.v. Maranka liepen we richting het stand aan de Noordzee kant. Het weer was wat omgeslagen dus deden we in de regen en met harde wind onze loopopdrachten waarbij gewerkt werd met pasfreqentie en paslengte waarna de training werd volbracht met nog wat kilometers door langs de Waddenzeekust en door het dorp. De dag werd afgesloten met de vermakelijke Franse film Populaire in het filmhuis van Oost Vlieland die speciaal voor ons open ging. Na de film een heerlijke pastamaaltijd in het Geuzenrestaurant in Hotel Zeezicht en daarna lekker naar bed. Het was een lange dag en door de kiespijn van Merit had zij de avond ervoor ook al niet veel geslapen.

RR en FF op mooi Vlieland

Zaterdag werden we wakker met de opkomende zon. Het beloofde een mooie dag te gaan worden, zeker ook door de training die we zouden gaan doen. De vuurtoren van Ameland staat op een heuvel van 42 meter hoogte en er gaan 5 verschillende paden naar de toren, die overigens in een geweldig mooie bosrijke omgeving liggen. In de training van vandaag zouden we alle 5 opgangen pakken.

Op weg naar de vuurtoren

Merit sloot zich aan bij de snelle groep van Toon en bikkelde goed door, echt top van haar. Toon was het klimmen duidelijk gewend maar ik kom ‘m wel bijblijven. De laatste opgang deed ik met Toon nogmaals en daarna maakte ik samen met Merit de 10KM vol en zo stond er al 20KM op Vlieland op de teller.

Overleg met Toon welke opgang we nog meer kunnen nemen. Christa lacht en is alweer klaar voor de volgende opgang. Foto: Dafne

Aan het eind van de middag kregen we nog een yoga clinic speciaal afgestemd op hardlopers. Een combinatie van traditioneel maar ook poweryoga, erg pittig maar Merit liet zien dat ze door haar ballet en yoga ervaring duidelijk de soepelste van onze groep was 🙂
RR-running

Na het diner zijn Merit en ik nog een stuk gaan fietsen. Terug naar de vuurtoren en met de mountainbike de heuvel op, in het donker. Dat was pittig en daarna nog even richting strand. Zo rond 23:30 gingen we slapen want morgen moest er ook weer hard gewerkt worden.

Zondagochtend opnieuw een zonovergoten dag, wat hebben we het toch getroffen met het weer! Vroeg ontbijten (08:00u) want om 10:30 zouden we beginnen met de duurlopen. Omdat er ook wat beginnende lopers in de groep zaten werden er verschillende afstanden gemaakt, van 5 tot 20KM maar ik zei tegen Toon dat ik er 29 van wilde maken zodat ik het hele eiland rond kon.
duinen van vlieland

Je hebt bijna het hele strand voor jezelf, zeker als je dichterbij bij West Vlieland komt.

Samen met Merit liepen ik naar het meest oostelijke punt van het eiland en via het strand en de mooie duinpaden. Na zo’n 10KM boog Merit af om ongeveer totaal 13KM vol te maken en ging ik met Toon alleen verder richting West Terschelling. Het fietspad hield na zo’n 15Km bijna op: Toon ging via de andere kant van het eiland terug en ik liep nog een paar kilometer door over het strand. Geweldig! Kilometers strand alleen voor mij. Hier zag je niemand. Het einde van het strand kwam in zicht, dat wil zeggen, tot waar je mag lopen. West Terschelling is militair terrein.

Je raakt niet uitgekeken. Zoveel verschillen in natuur op Vlieland

Hier op de Vliehors schieten F16’s op oude tanks die op het strand liggen. Ik ging dus bij de laatste reddingsbootopgang weer de duinen omhoog en liep richting de barakken van de luchtmachtbasis die er erg verlaten uitzagen. Via de toegangsweg naar de kazerne wilde ik teruglopen naar Oost Vlieland maar zag een smal pad naast de barakken lopen… eens kijken waar dat uitkomt. Een gok, want dit pad had ik niet Google maps gezien en stond dus ook niet in de route op mijn Garmin.

Schitterende duurloop waaronder hier in Kroon's Polders

Schitterende duurloop waaronder hier in Kroon’s Polders

De keuze om het pad in te gaan was een heel goede! Via dit smalle pad liep ik helemaal om Kroon’s polders. Een schitterend vogelbroedgebied. Hier voelde ik mij helemaal één met de Vlielandse natuurlijk. Wow! Als je (weer) op Vlieland bent moet je echt even dit pad nemen. Je kunt dit pad ook volgen door bij het Posthuys links de Kroon’s polders in te gaan en aan het einde rechts aan te houden.

Na het natuurgebied ging de route terug naar Oost-Vlieland via het Posthuys over de Postweg. Weer zo’n schitterende route. Merit kwam mij halverwege tegemoet gefietst en samen met haar legde ik de laatste 6KM af. Na bijna 29KM was ik het eiland helemaal rond en weer terug bij het hotel. Tijd voor een douche en lunch!

Bijna de hele groep van dit mooie lange weekend op Vlieland

Helaas komt er aan alle leuke dingen weer een einde. De boot van 17:00 zou ons weer terugbrengen naar het vaste land. Om de tijd te vullen tot we weer de MS Midland op mochten gingen we nog een stukje op de mountainbike door het bos en daarna op het strand nog even van de zon genieten. Het was een superweekend. Dank aan Maranka en Toon voor de organisatie en thxxxx Merit voor dit mooie cadeau! Wanneer gaan we weer? 🙂

Welkom op Oost Vlieland - wat een mooi eiland

Welkom op Oost Vlieland – wat een mooi eiland

Het was een geweldig lang weekend met jou Merit! thxxx

Al mijn foto’s vind je in mijn Flick Album: Trainingsweekend Vlieland 2014

De data van de trainingen: