Nike+ Human Race 10K Paris

08:30, de Thalys naar Parijs vanaf Schiphol. Ondanks het vroege uur was de trein niet echt leeg. Onderweg nog even gekletst met een studente die op weg was naar een kennis ong. 3 uur verder met de trein vanaf Parijs. In Antwerpen stapte Stephan van Nike Nederland op de trein en we hebben even koffie gedronken in de bar van de Thalys. Daar overigens ook nog even mijn Japans opgehaald met 4 jongens uit Nippon.

In Parijs nam ik afscheid van de studente en voegde mij bij de Nike club. Met een aantal journalisten uit België namen we een busje richting het Bois de Boulogne. Onderweg zagen we al aardig wat mensen in rode Nike shirts waarop de taxichauffeur grapte over een invasie van de communisten.

5000 runners in Parijs
5000 Human Race Runners in Parijs

De start van de Nike Human Race 10K was bij de paardenrenbaan Longchamps en daar was de boel al net zo rood gekleurd. Startnummer opgehaald waarbij heel streng werd gecontroleerd op de verplichte doktersverklaring dat ik fit ben voor een hardloopwedstrijd en dat moest ook zo specifiek in de brief staan. Het startnummer staat op op het shirt geprint dus geen gedoe met speldjes en ook een (weggooi)chip werd meegeleverd.

RR dans Paris
RR, met op de achtergrond de Hippodrome

Inmiddels begon de zon flink te schijnen en steeg de temperatuur, voor mijn gevoel, boven de 25 graden. Met de Belgische pers en wat genodigden van Nike Belgium liepen we richting de start. Het was druk, 5000 lopers, zo bleek later, stonden allemaal te wachten op het startschot en allemaal hadden ze een mooi rood Nike+ Human Race 10K shirt aan. Een geweldig gezicht!! Het voelde als een grote runnersfamilie.

14:30 uur, de start van de Nike Human Race 10K in Parijs! Vol enthousiasme vertrokken alle lopers en startte daarmee een uniek evenement. In 25 wereldsteden werd of wordt op deze dag 10KM gelopen voor het goede doel. Behalve de runners in deze steden doen ook vele Nike+ runners een virtuele run in hun eigen omgeving en steunen daarbij ook deze zelfde goede doelen.

Start in Parijs
Geweldig om te zien, één groot rood lint

In Parijs veel lopers met hoofdtelefoon, natuurlijk voorzien van een Nike+ sportkit. Weinig bijzondere outfits behalve hier en daar een verjaardagshoed en “roze oortjes”. Ik kon niet goed voorin komen en moest daarom starten in het vak van de lopers die er 1 uur over zouden doen. De eerste 5 kilometers was het heel moeilijk tempo te maken. Continue slalommen door de mensenmassa. De verzorging onderweg was goed. Gatorade in handige knijppakjes (je kent ze wel van die yoghurt-breakers) en stukjes sinaasappel. Gek genoeg pas op 7KM werd er water uitgedeeld. Omdat ik de Gatorade niet herkende en dacht dat ik water had gekregen liep ik even met een plak-gezicht. In het parcours zaten een aantal verraderlijke klimmetjes. Zeker op 8KM, tegen de wind in en klimmend omhoog. Het tempo kreeg ik tot 6KM niet onder de 4:30 en probeerde zo goed mogelijk tijd te winnen door nog wat te versnellen maar de temperatuur was te pittig om een toptijd eruit te halen.

Voor sommige werd de hitte te veel, vlak voor de finish zag ik wat mensen die flauwgevallen in de handen van de EHBO’ers lagen. Op het einde een sprintje en de aanmoedigingen van Stephan gaf mij een eindtijd van: 46:01 en een afstand van 10,37KM. Ja, de afstand was blijkbaar met de Franse slag nagemeten. Het gemiddelde tempo lag uiteindelijk op 4:36min/km mede dankzij een gemiddelde tempo van 4:14 tussen kilometer 6 en 8. Data van de loop uit mijn Garmin zal later worden toegevoegd.

Bij de finish nog een aangename verrassing. Behalve een goodiebag met daarin Gatorade, water, een banaan en een appel werd er appeltaart en oefff heerlijke brownies uitgedeeld. Dat smaakte heel goed. Later kreeg ik nog zo’n lekkere chocoladehap van één van de Belgische gasten. Geen medaille maar wel een uniek hardloopshirt en een mooie Nike armband

Nike Human Race
Vele vrijwilligers in Parijs

De tassengarderobe was ingedeeld naar de namen van de steden waar ook Nike+ Human race wordt gelopen. Daar verzamelden wij ons weer en was het even lekker nakeuvelen met de Nederlandse pers. Dennis van Losse Veter en zijn partner Vivian Ruijters, Tim, freelancer van Runner’s World en goede vriend van Dolf Jansen. Verder Gijsbregt van Brightguys en ook een redactielid en haar partner van het blad Jackie waren vertegenwoordigd. Leuk om even met een topper als Vivian te kletsen.

Pers
Links Tim van Runner’s World, rechts op de rug gezien Stephan, daarnaast Gijsbregt en achterin Vivian

Elke run in de 25 wereldsteden wordt afgesloten met een groots popconcert. In Parijs een optreden van Cassius en Kelly Rowland. Helaas konden wij niet te lang blijven omdat onze trein terug om 19:30 zou vertrekken en hebben we één of andere lokale held (Michel Vedette) zien optreden en één of andere chick in een foute legging met pakkende teksten zoals “I’m ready to f*ck”. Er zat een lekkere beat in dus niemand had daar verder een probleem mee.

Human Race concert
Het Nike+ concertpodium

Om 18:00 vertrokken we in speciale bussen richting de metro en kwamen om 19:15 op Gare du Nord aan. Even snel een hapje en een drankje en weer in de Thalys. Ondanks dat ik wel een accesspoint “Thalys” kan vinden krijg ik geen internetverbinding. Het verhaaltje moet dus even tot thuis wachten. In de trein heb ik wel een mooie tekening van een poesje van een lief meisje gekregen, Loïs (5)

Ik kijk terug op een geweldig evenement. Nike heeft dit wereldwijde event tot in de puntjes georganiseerd. Speciale dank gaat uit naar Stephan van Nike Nederland. Dank dat ik mee mocht, het was super!!!

ps: In de gratis, virtuele loop van Run2Day in het Vondelpark hebben 500 runners meegelopen! Meer foto’s in mijn Flickr-album en klik hier voor een pop-up van de Garmin Forerunner 405 data. Ik heb gelopen zonder hartslagband