Kaaienloop – loopfeestje met mooie resultaten

Een paar weken geleden tipte twitteraar Jeroen mij over de Kaaienloop. Een gezellige en goede georganiseerde loop in zijn hometown Oosterhout. Ik schreef ‘m terug dat de loop mij zeker aansprak maar dat ik niet te snel zou gaan lopen ivm mijn knie-herstel. Medetwittaar en blogster Kitty reageerde vrij snel daarop of ik haar dan wilde hazen voor een tijd op de 10KM onder het uur. Haasklusjes zijn altijd leuk, dus, ja, doen we!

Nog een andere twitteraar en blogster, Esther, schreef dat ze de 5KM zou gaan lopen in Oosterhout, dus vroeg ik haar maar gelijk of zij nog een haas nodig had. Esther, herstellende van een hardnekkige hielspoorblessure zei dat haar tempo veel te langzaam zo zijn voor mij maar dat een stimulans voor een mooie tijd op de 5KM altijd welkom is.

Jeroen, enthousiast en gedreven wielrenner, gaat binnenkort 5 x de Alpe d’Heuz op zijn bike beklimmen en ook nog 1 x hardlopend. Dit allemaal met het team: Alpe d’HuZes voor het goede doel: KWF. Hij schreef mij dat veel restaurants in Oosterhout meedoen in het sponsoren van zijn team door een gedeelte van de opbrengst van de diners te doneren aan hen. Mmm, eens denken: leuke loop, mooie omgeving, 2 x haasklus en daarna eten voor een goed doel: daar hoefde ik niet te lang over te twijfelen. Doen!

De 'te hazen dames' van vandaag Kitty en Esther, terwijl Jeroen nog ff twittert

Oosterhout ligt iets meer dan een uurtje rijden vanaf Alphen a/d Rijn, dus dat is goed te doen. Daar aangekomen waren we al snel compleet. Esther, Kitty en Jeroen met zijn vriendin Ilse. Jeroen ging voor een mooie tijd op de 10KM en zou ook een stuk met Ilse mee lopen die de 5KM zou gaan doen. Na het afhalen van de startnummers was het tijd voor actie.

Esther en ik liepen naar het startvak die behoorlijk gevuld stond met hardlopers. Het parcours zou 2,5KM lang zijn, een rondje langs de mooie plekjes van Oosterhout. Nog even overleg met Esther wat ze graag wilde lopen. Rond de 31 minuten maar net daaronder zou wel erg mooi zijn. OK, daar gaan we voor. Knal! en daar gingen we. Een ontspannen tempo maar wel een spreekverbod voor de ‘gehaasde’. Energie sparen en lekker achter/naast mij blijven lopen. Esther kon het tempo goed aan. 6:10min/km behouden en terwijl ze lekker doorliep genoot ik van het publiek langs de kant. Grappig want die zou ik 6 x tegenkomen vandaaag. Aan de sfeer ontbrak niets. Veel publiek langs de kant en in het finishgebied veel muziek en live bands. Dat maakt het lopen leuk. Aanmoedingen naar Esther toe hielpen blijkbaar, ze liep goed en constant en voor het wisten waren de 2 rondjes al gedaan en kwamen we binnen op een netto-eindtijd van 30:40. Prima resultaat, een verbetering van haar PR en Esther liep een stuk makkelijker dat haar vorige 5KM wedstrijd. De 1KM rondjes waren nagenoeg gelijk qua tempo: 6:08-6:11-6:05-6:07 en 5:59. Op naar de tweede haasklus voor de avond… daar zouden de rondentijden en meer rommelig verloop kennen …

Eerste rondje met Ester. Foto: Kitty

Kitty stond imiddels klaaar voor actie en vloog letterlijk richting de start. Ik had mijn twee startnummers achterelkaar opgespeld, haalde 581 en en verruilde die voor nr. 1000. Mooi nummer. Nu nog een mooi PR voor Kitty. In het startvak ook nog even de vraag aan haar wat ze wilde lopen. 5:50min/km, liefst nog iets sneller. Ok, doen we… maar ook Kitty kreeg een absoluut spreekverbod. Het startpistool knalde weer en daar gingen we. 4 rondjes door het dorp en ik had al gelijk in de gaten dat Kitty was lastiger te ‘beteugelen’ was dan Esther. Ze had er blijkbaar zin in. Veel te snel liepen we onze eerste kilometer (5:30). Kitty te veel afremmen had niet zo veel zin want ik zag wel aan haar dat ze goed liep en dat het nog wel een hele mooie tijd zou kunnen worden. Tot halverwege lag het gemiddelde rond die 5:30, voldoende marge voor een sub 60minuten tijd zei ik tegen Kitty. Je hoeft niet persé zo snel meer maar elke keer wilde ze gas bijgeven. Op een gegeven moment ging ik maar recht voor haar lopen en verbod haar mij in te halen. Op deze manier kon ze weer even op adem komen. Tot twee keer zei ze: “Ik ga het niet redden Ronald”.. Tuurlijk wel!! Houd vol en ga door. Het laatste rondje ging in. Kitty zat er goed doorheen, de één na laatste kilometer ging in 5:52 en ze keek regelmatig op haar Garmin. “Niet meer op je klok kijken! Je tijd zit helemaal goed en loop gewoon lekker mee. De laatste kilometer, met de finish in zicht kon ze zelf nog iets versnellen. Helemaal blij liep ze in een nettotijd van 56:54 over de finishmat. Even uithijgen maar dat mag dan ook wel na een verbetering van ruim 3 minuten op je PR!

Onderweg met Kitty, halverwege. Foto: Jeroen

Jeroen en Ilse zagen we weer bij de finish en zij hebben ook prima gelopen. Hun 10 en 5KM tijden: 41:22 en 27:59. Zelf was ik tevreden. Lekker een ontspannen 15KM gelopen en twee dames naar hele mooie eindtijden mogen helpen. Haaswerk is dankbaar werk. Nadat iedereen weer opgefrist was brachten we even onze tassen terug naar de auto’s en konden we ons gereedmaken voor de afterparty. Heerlijke tapas in Catina Y Tapas. Uitgebreid genoten van het (vele) eten en het gezelschap aan tafel wat nog tot in de late uurtjes doorging. Een zeer geslaagde avond! Jeroen bedankt voor de Kaaienlooptip, Esther en Kitty dank dat ik jullie mocht hazen. Leuk om jullie drieën nu eindelijk in levende lijve te ontmoeten. Voor herhaling vatbaar en laten we dan de halve marathon pakken!

Tja, als je gehaasd wordt is een dergelijke foto 'verplicht' 🙂