10KM knallen op de 125e Zegerplasloop (update)

Update: 4 oktober, 13:45 uur: Foto’s geplaatst

Terwijl veel bloggende vrienden en vriendinnen bikkelden in de Kustmarathon in Zeeland mocht ik vandaag voor de eerste keer als AAV’36 lid meelopen in de 125e Zegerplasloop. Het was een feestelijke bedoeling want vandaag was ook de officiële opening van de vernieuwde baan en het clubhuis wat er echt schitterend uitziet!

Feestje bij AAV’36

Op de training van 23 september had ik met mijn grote mond geroepen dat ik onder de 38 minuten wilde gaan lopen. Een gewaagde uitspraak, gezien mijn PR van Voorthuizen, 2,5 maand geleden, op 38:58 staat. Een minuut op 10KM.. dat is nogal wat. Zeker toen ik merkte dat er best wel een stevige wind stond vandaag. In de kleedkamer werd ik door diverse clubleden er nog even aan herinnerd: “Onder de 38 hé?” Oefff… “ben al blij als ik onder de 39 kan blijven met deze wind”

Druk in gesprek met Cor en Marc, snelle lopers uit AAV groep 1. Foto: AAV’36

Toen ik na het startvak liep wenste Miranda mij nog succes. De kids waren huis gebleven en Mrs. RR kwam even kijken controleren of ik niet weer zwaaiend over de finish (dus niet diep genoeg) zou komen 🙂 In het startvak kwam opeens Michael Woerden naast mij staan. Toch wel één van de snelste lopers uit deze regio. De eerste plek zat er niet in vandaag.. dat had ik al snel door. Het startschot werd gegeven door de wethouder van sport en daar gingen we.

Michael nam de leiding en liep op 3:30min/km.. veel te snel voor mij en liet hem ook daarom lekker gaan. Zelf wilde ik net onder de 3:50min/km lopen. Een snelle 20KM loper (Frank Heijmink, zo blijkt nu uit de uitslagenlijst) haakte bij mij aan en ik vroeg hem of hij niet iets te snel ging voor een 20 waarop hij antwoordde dat hij altijd te snel weg ging. Samen gingen we op pad. Michael was al uit het zicht verdwenen maar ook de mannen en vrouwen achter ons zagen we niet meer….

De wind ging flink te keer en op het stuk tussen 5 en 7KM hadden we ‘m in de rug. Nu alles pakken aan seconden. Straks zouden we de wind tegen hebben. Tussen 7,5 en 9KM was het inderdaad tegen de wind in ploeteren. De 20KM man en ik wisselde regelmatig de kop af en dat was heel prettig. Ik ben Frank dan ook dankbaar voor het meeslepen van mij op dit stuk. Op 9KM keek ik op mijn Garmin: 34:39 .. als ik nou nog een beetje gas gaf kon zat een tijd onder de 38 er nog in… maar ja.. beetje gas geven als je al de hele weg op een hartslag van 181bpm gemiddeld en een tempo van 3:48 loopt. Aangemoedigd door mijn AAV trainer Ruud en snelle Sandra uit mijn loopgroep ging ik voor de laatste 1000 meter en perste er nog een gemiddeld tempo van 3:22min/km uit en kwam over de finish in 37:50 min.

Nog even alles gegeven in de laatste kilometer. Foto: AAV’36

Michael Woerden was allang binnen (34:49), ik finishte als 2e man op de 10KM en kwam als 1e AAV’er binnen. Een onverwacht succes. Ik had zeker niet gerekend op zo’n eindtijd met deze harde wind. Na even flink uitgehijgd te hebben (en half dood op de grond te hebben gelegen) feliciteerde Miranda mij met mijn PR en later ook de andere clubleden. Cor Heijstek, de man met wie ik regelmatig mijn rondjes tijdens de trainingen loop kwam als 3e man binnen met een supertijd van 39:47. Zie deze link voor alle uitslagen van vandaag.

Dik nieuw PR op de 10KM: 37:50 (officiële timing)

Ik ben zeer tevreden en ga lekker nagenieten van mijn nieuwe PR. Het nieuws stond vanmiddag al op mijn twitterpagina en wil daarom ook nog even alle tweeps bedanken voor hun felicitaties!

Het PR rondje van vandaag

Data van deze wedstrijd: 10KM, 3:48min/km, 15,87km/u, gemiddelde hartslag: 182bpm, max. hartslag 191bpm, max. snelheid 20,6km/u (bij finish). Totaal aantal deelnemers aan alle afstanden: 208 waarvan 75 op de 10KM.

En dan nog even dit: Mijn felicitaties aan de Zeeuwse kustmarathon-runners! Jullie zijn mega-bikkels! De zwaarste marathon van Nederland was vandaag de zwaarste ooit!