Net Ground, mijn hosting service

Lafoot, dé hardloop specialist! Klik hier voor Lafoot info
op mijn weblog

Maandarchief

Je Forerunner 305 als navigator

UPDATE 30 september 2009:

Zie dit videobericht over een nieuwe, snellere manier om routes te maken en naar je Forerunner te zenden.

Waarschuwing:
Het hieronderstaande bericht is Forerunner gebruik voor gevorderden, ben je dat niet en wil je dat ook zeker niet worden, lees dan niet verder en kom morgen terug!

Met de Forerunner 305 kun je leuk navigeren, dat wil zeggen, je kunt routes die je al eerder met je Garmin hebt gelopen, opnieuw nahobbelen, markeringen aanbrengen, kijken of je sneller bent dan eerst, etc etc…. maar wat doe je als je naar een plek wilt lopen waar je nog niet eerder bent geweest? Vier mogelijkheden:

1) Op de gok er naar toe lopen met het risico borden Den Helder 5 KM te zien terwijl je naar Utrecht wilde
2) De route vooraf bekijken en in je kop stampen
3) Je portable TomTom aan je hoofd vastmaken
4) De route naar je Forerunner sturen en daarmee navigeren

Optie 4 wordt nu behandeld:



Hoe krijg je een kaart in de Forerunner?


1) Plan je route op GPS Coordinaten.nl door simpelweg vlaggetjes (routepunt) te zetten op de kruisingen waar je “van weg moet wisselen”.

Breng de vlaggetjes aan door met je muis op de kaart te klikken. Een vlaggetje weghalen of verplaatsen doe je door op een vlaggetje te klikken. Bij meer dan 99 vlaggetjes is het verstandig om de route op te slaan en daarna een nieuwe te maken vanaf het punt waar je met vlag 99 geëindigd bent. Je Garmin kan nl. in de war raken bij meer dan 99 “waypoint’s” in één course.



Rondje Weteringpark vlak bij mijn huis.
hier voor een vergroting

2) Download de route als een gpx bestand naar je computer.
(Klik op “download gpx” aan de linkerzijde van de pagina)

3) Gebruik het programma Gpx 2 Crs om de route om te zetten naar een voor de Garmin leesbaar bestand. Kies ook de snelheid waarmee je denkt te gaan lopen. Foutmelding? Download deze Windows-update.



Het converteren van de route met Gpx 2 Crs

4) Laad de route in de Garmin Software – Training Center via de Import Courses functies



5) Breng zelf nog vlaggetjes aan in het Training Center Programma als hulpmiddeltje waar je links of rechts af moet enzovoort, enzovoort. Bij die vlaggetjes zal je Garmin, tijdens het lopen een piepje geven met de tekst die jij hebt ingesteld, zoals “links af”, “brug over”, “drinken”.



6) Leg je hardloopvriendje voorzichtig in zijn USB-huisje en stuur je nieuwe route over naar je Garmin.



7) Hop naar buiten, kies op je Garmin het Training menu, Courses en selecteer je route die je net hebt overgeseind…en rennen maar!

Volg je het allemaal nog?? Probeer het eens uit, het is echt leuk. Ik heb de bovenstaande route, een rondje door een park, vorige week geprogrammeerd en gelopen. Je ziet hieronder hoe dat eruit ziet op je Forerunner, of hier op Motion Based



De dikke lijn is de vooraf ingestelde route,
het dunne stippellijntje is je werkelijk gelopen route

Als er later in de trainingen een lange duurloop aankomt zal ik een voor mij onbekende route op deze manier gaan uitproberen. Eén voordeel: de voordeur van een andere weblogger vinden is nu geen probleem meer!

*p.s. Op de site GPSies.nl kun je een door jou gemaakte route gelijk naar een Crs bestand laten opslaan, ik vind echter de site van GPS Coordinaten fijner werken

meer info lees in in mijn posten:

Nooit meer verdwalen
en POI in je Garmin